این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 29 آبان 1404
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۲۵-۱۳۴
عنوان فارسی
تأثیر ۸ هفته برنامه ی ورزش درمانی بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHA)
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر 8 هفته برنامهی ورزش درمانی بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی(ADHD) بود. 30 نفر از کودکان بیش فعال با (میانگین سن 1/1 ±07/8)، (میانگین وزن5/7 ±6/25) و (میانگین قد 1/11 ±126) به صورت داوطلبانه و با کسب اجازه از والدین در این پژوهش شرکت کردند و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. قبل از شروع تمرینات تعادل ایستا و پویا با استفاده از دستگاه تعادل سنج بایودکس اندازه گیری شد. گروه تجربی به انجام یک دوره هشت هفته ای (سه جلسه در هفته) ورزش و تمرینات تعادلی پرداختند. در این مدت، گروه کنترل هیچ گونه تمرین تعادلی را تجربه نکردند. پس از پایان تمرینات، تعادل ایستا و پویا مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از آزمون tمستقل و زوجی صورت گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که تعادل ایستا و پویا در گروه تجربی در هر سه شاخص کلی، قدامی- خلفی و داخلی-خارجی قبل و بعد از تمرینات در گروه تجربی و نیز در مقایسه با گروه کنترل اختلاف معنی داری داشتند (05/0p<).نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تمرینات تعادلی و ورزش میتواند در بهبود تعادل ایستا و پویا کودکان بیش فعال نقش بسزایی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of 8 Weeks of Exercise Therapy Program on Static and Dynamic Balance of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) Children
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to examine the effect of 8 weeks of exercise therapy program on static and dynamic balance in attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD) children. 30 ADHD children (mean age 8.07±1.1 yr, weight 25.6±7.5 kg and height 126±11.1 cm) voluntarily participated in the study with their parents' consent and were divided into control and experimental groups randomly. Before exercises, the Biodex Balance System (BBS) was used to measure static and dynamic balance. The experimental group performed 8 weeks (three sessions per week) of balance exercise while control group did not perform any balance exercises during this period. After the program, static and dynamic balance was evaluated. Data were analyzed by independent and paired t tests. The results showed that in the experimental group, static and dynamic balance were significantly different in all three indexes of general, anterior-posterior and interior-exterior before and after the exercises. These findings were also significantly different in the control group. The results showed that balance training and exercises can play a significant role in improving static and dynamic balance of ADHD children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نرگس جلالی |
کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی دنشگاه شهید باهنر کرمان
منصور صاحب الزمانی |
دکتری ورزش درمانی و توانبخشی ورزشی، دانشیار گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان،
مهین اسلامی شهر بابکی |
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، استادیار روانپزشکی مرکز تحقیقات مغز و اعصاب بالینی، گروه روانپزشکی، بیمارستان شهید بهشتی، دانشکده پزشکی مهندس افضلی پور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
نشانی اینترنتی
http://www.sportrc.ir/article_66154_80dfa92e87e426ae38a664f77bfd3054.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1417/article-1417-739043.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات