|
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۵
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی برنامه تمرینی اسپارک و نوروفیدبک بر سطح کورتیزول کودکان مبتلا به اوتیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اوتیسم نوعی اختلال نافذ رشدی است که کودکان مبتلا به آن از اضطراب در زندگی شخصی و اجتماعی خود رنج میبرند. این مطالعه به منظور تعیین اثربخشی هشت هفته برنامه تمرینی اسپارک به همراه نوروفیدبک بر سطح کورتیزول کودکان اوتیستیک انجام شد. روش: در این مطالعه نیمه تجربی 24 کودک مبتلا به اوتیسم با رده سنی 8 تا 12 سال بهصورت تصادفی در چهار گروه ششنفری (گروه تمرین اسپارک، گروه نوروفیدبک، گروه برنامه تمرین اسپارک+ نوروفیدبک، گروه کنترل) قرار گرفتند. آزمودنیها مداخلات را به مدت هشت هفته به صورت دو جلسه ی 45 دقیقهای در هفته دریافت کردند، اما گروه کنترل هیچ گونه فعالیتی دریافت نکرد. اندازهگیری کورتیزول در دو نوبت پیشآزمون و پسآزمون در شرایط یکسان از هر چهار گروه گرفته شد. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها با تحلیل کواریانس نشان داد که میانگین میزان کورتیزول در گروه تمرین اسپارک، گروه نوروفیدبک و گروه تمرین اسپارک + نوروفیدبک، نسبت به پیش آزمون کاهش معنیداری داشته است و بیشترین اثربخشی مربوط به گروه ترکیبی تمرین اسپارک و نوروفیدبک بود، اما در گروه کنترل تغییر مهمی مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتیجه اینکه دریافت تمرینات اسپارک و نوروفیدبک به تنهایی و بصورت موازی در کاهش سطح کورتیزول بیماران اوتیستیک مؤثر است. درمان موازی ایندو به هر حال تأثیر بارزتری دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اوتیسم، کورتیزول، اسپارک، نوروفیدبک، |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of spark and neurofeedback training programs on the cortisol levels of autistic children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Autism is a kind of progressive disorder that children suffer from anxiety in their personal and social life. The aim of the current study was to determine the effectiveness of 8 weeks of Spark Traning Program along with Neurofeedback on the cortisol levels of autistic children. Method: In a semi-experimental design, 24 autistic children aged 8 to 12 years were selected and randomly divided into 4 groups (1-Spark training 2- Neurofeedback 3-Spark training + Neurofeedback and 4- control group). Three groups undergon 45 minutes 2 days per weeks therapeutic sessions in 8 weeks interval, whereas no intervention received by control subjects and just engaged in their routine activities. Cortisol measurements were administered in pre-test and post-test under the same conditions from all four groups. Results: Applying Analysis of Covariance on the resulting data showed that mean scores of the cortisol levels significantly decreased in the spark training group, neurofeedback group, and spark + neurofeedback training group, and the most effectiveness was the combination of Spark and neurofeedback training, whereas no important changes detected for control group. Conclusion: It could be concluded that receiving isolated and adjunct Spark and Neurofeedback training effectively reduce cortisol level in autistic children. Adjunct training however had robust effects. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Autism, Cortisol, Spark, Neurofeedback |
|
نویسندگان مقاله |
بهروز گلمحمدی | استادیار، گروه رفتار حرکتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
ولی اله کاشانی | استادیار، گروه رفتار حرکتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سعیده سادات صدرالساداتی | کارشناس ارشد گروه رفتار حرکتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jcp.semnan.ac.ir/article_3026_49854a4a99c6c2d47829473eb1c5ec96.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-712766.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|