این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آینه معرفت، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۳۷-۰

عنوان فارسی بررسی تطبیقی ارتباط مرگ و گناه در آثار آگوستین قدیس و ملاصدرا
چکیده فارسی مقاله در این نوشته کوشیده ایم با رویکردی تطبیقی، به بررسی مرگ و ارتباط آن با گناه از دیدگاه آگوستین و ملاصدرا بپردازیم. بررسی دیدگاه های این دو اندیشمند، نشان دهنده این است که آگوستین با توجه به آیین مسیحیت، به ویژه تعالیم پولس، مرگ را بر مبنای گناه نخستین، توجیه و حتی گناه را علت مرگ معرفی می کند. وی بر این باور است که خداوند انسان را به گونه ای آفریده است  که اگر گناه نمی کرد، بی واسطه ی مرگ از زندگی جاودان برخوردار می شد. وی همچنین مرگ جسم را به تبعیت از افلاطون، جدایی نفس از بدن تعریف می کند و معتقد است این مرگ طبیعی نیست، بلکه تحمیلیِ گناه آدم و حوا است. اما ملاصدرا هر چند در این امر با آگوستین هم عقیده است که گناهان ارادی و اختیاری انسان می تواند باعث مرگ نفس و مرگ ابدی انسان شود، اما تأثیر گناه نخستین را نمی پذیرد. ملاصدرا همچنین هبوط انسان بر روی زمین را می پذیرد ولی معتقد است علت این مسأله مصلحت سابقی است که همان خلیفه الهی انسان بر روی زمین است. علاوه بر این ملاصدرا، مرگ طبیعی را مرحله ای از کمال وجودی انسان دانسته که پیش تر با حرکت جوهری آغاز شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مرگ- مرگ‌اندیشی- گناه- گناه نخستین- آگوستین- ملاصدرا،

عنوان انگلیسی Comparative study of the relationship between death and sin in the St. Augustine and Mulla Sadra’s works
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, we have tried to study the death and its relationship with sin, in the comparative approach, from the perspective of St. Augustine and Mulla Sadra. Scrutiny these two views, Indicates that St Augustine, according to Christianity, especially the teachings of Paul, introduces death as the basis of the original sin. He even introduces sin as the cause of death. He believes that God created man in such a way that, if he did not commit sins He enjoyed eternal life without the intermediary of death. He also following Plato believes that corporeal death is Separation soul of the body and he believes this is not natural death, it is imposed by Adam and Eve's sin. But Mulla Sadra, however, agrees with Augustine in this regard that human voluntary sins can cause death of the soul and eternal death of man, But he don’t accept the effect of the original. Mulla Sadra also accepts the descentsion of man on earth but he believes the reason for this is the expedient that is the same divine caliph is on earth. In addition, Mulla Sadra believes that, Natural death is the stage of human perfection which has already started with Substantial motion
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مرگ- مرگ‌اندیشی- گناه- گناه نخستین- آگوستین- ملاصدرا

نویسندگان مقاله محبوبه جباره ناصرو |


قاسم کاکایی |



نشانی اینترنتی http://jipt.sbu.ac.ir/article/download/20109/7270
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/569/article-569-709718.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات