مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۸، شماره ۱۶۲، صفحات ۱۴۹-۱۵۴

عنوان فارسی بررسی رضایت بیماران سرطانی پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان امام خمینی(ره)ساری در سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف:در ارزشیابی طرح تحول نظام سلامت بایستی به نیازهای بیماران توجه شود تا طرح بتواند در راستای تحقق اهداف خود که مهم ترین آن جلب رضایت بیماران ، در مقابل هزینه های هنگفت صرف شده باشند. مطالعه حاضر به ارزیابی رضایت بیماران سرطانی در حیطه های مختلف پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخته است. مواد و روش ها: برای این پژوهش توصیفی و مقطعی و کاربردی از پرسشنامه ایی با تایید روایی و پایایی بالا استفاده گردید. پرسشنامه با روش سرشماری در 3ماه بین بیماران سرطانی توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافته ها: میزان رضایت بیماران سرطانی پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت 9/69 درصد بوده است. بیشترین میزان رضایت بیماران در زمینه های رفتار و برخوردکارکنان، کیفیت و مقدار غذا و راهنمایی های لازم در مورد نوع سرطان و بیشترین حوزه نارضایتی کیفیت و نحوی توزیع لباس، احترام به همراهان و مشارکت در برنامه های درمانی بود. همچنین در ارتباط با طرح تحول نظام سلامت، دسترسی به پزشک و پرستار و ارتقای کیفیت خدمات رفاهی بیشترین سطح رضایت را از دیدگاه بیماران برخوردار بود. در این مطالعه بین سن، بخش و محل سکونت با سطح رضایت رابطه معنادار وجود داشت. استنتاج: از آنجایی که همبستگی مثبت و قوی بین عوامل فرآیندی و سطح رضایت بیماران سرطانی مشاهده شد با برنامه ریزی در جهت بهبود وضعیت بیمارستان می توان به افزایش رضایت بیماران اقدام نموند. همچنین بکارگیری یک مدل مدیریت کیفیت می تواند موجب بهبود رضایت بیماران سرطانی گردد. موفقیت سیستم مدیریت کیفیت مستلزم تعهد مدیران ارشد، بسترسازی مناسب و آموزش به کارکنان و بیماران می باشد.     
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت، طرح تحول نظام سلامت، بیماران سرطان

عنوان انگلیسی Cancer Patient Satisfaction Following Implementation of Health Transformation Plan in a Hospital: A Brief report
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Improving patient satisfaction was the main goal of Health Transformation Plan (HTP) in Iran. This research aimed to study cancer patient satisfaction following implementation of HTP in Sari Imam Khomeini Hospital, Iran 2015. Materials and methods: A descriptive cross-sectional study was conducted in 386 cancer patients using census sampling. Data was collected by administering cancer patient satisfaction questionnaire and analyzed in SPSS. Results: The respondents reported 70% overall satisfaction. They were more satisfied with the staff attitude and helpfulness, service value, staff competence, and hospital equipment. On the other hand, they were least satisfied with access to recreational facilities, medicines, comprehensive services, pain management and relief, and hospital catering. Patient satisfaction of the HTP was about 64%. About 12, 49.2 and 38.8% of the participants were found to be dissatisfied, moderately, and fully satisfied with HTP, respectively. Conclusion: Overall, patients were satisfied with The HTP. However, hospital managers should be trained and empowered to apply quality management strategies to increase patient satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی اکبری ساری | Ali Akbari Sari
Professor, Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استاد، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

علی محمد مصدق راد | Ali Mohammad Mosadegh Rad
Associate Professor, Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

قاسم جان بابایی ملا | Ghasem Janbabaee Mola
Associate Professor, Department of Oncology and Hematology, Cancer Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه داخلی جراحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سیده الهه موسوی | Seyedeh Elaheh Mousavi
MSc in Health Care Management, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5884-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-694710.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات