مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۸، شماره ۱۶۲، صفحات ۱۱۵-۱۲۷

عنوان فارسی بررسی ساختار عاملی، اعتباریابی و روایی مقیاس استرس فرزندپروری ویژه والدین نوزاد نارس
چکیده فارسی مقاله چکیده سابقه و هدف: تولد نوزاد نارس، یک رویداد استرس زا است که والدین و نوزاد را درگیر می کندکه ممکن است  منجربه اختلال در تعامل مادر ونوزاد واختلال در رشد عاطفی و جسمانی نوزاد شود. .هدف این مطالعه بررسی ساختار عاملی، اعتباریابی و روایی مقیاس استرس فرزندپروری خاص مادران نوزاد نارس است. مواد و روش­ها: نمونه این  پژوهش شامل 500   نفر از مادران نوزاد نارس  بوده است که به صورت نمونه دردسترس انتخاب شده .آزمودنی ها به دو گروه مساوی  250 نفری تقسیم شده است. برای بررسی اعتبار پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرنباخ و برای تعیین روایی آن از تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافته­ها: نتایج  نشان داد که این مقیاس از همسانی درونی قابل قبولی برخورداراست و ضریب الفای کرنباخ کل آزمون918/0می باشد. روایی  مقیاس از طریق باز آزمون بعد از 15روز 833/.  بوده است. سه خرده مقیاس، استرس والدینی، تعامل اشفته والد –نوزاد و و انتظارات والدینی تحت چرخش واریماکس استخراج شدند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی واکتشافی موید آن است که ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با داده ها دارد وکلیه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تایید کرد. استنتاج: نتایج نشان می دهد که مقیاس از ویژگی های روان سنجی مطلوبی برخورداراست وابزار مناسبی جهت سنجش استرس فرزندپروری مادران نوزاد نارس می باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Validation of Parenting Stress Scale for Mothers of Premature Infants in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Preterm birth is a stressful situation for parents and the infant, which may lead to difficulties in mother-infant relationships and disturb emotional and cognitive development in infants. The purpose of this study was to investigate the factorial structure, validity, and reliability of the Parenting Stress Scale for Mothers of Premature Infants. Materials and methods: The research sample included 500 mothers of premature infants selected via convenient sampling. They were divided into two groups (n=250 per group). Cronbach's alpha coefficient was used to evaluate the reliability of the scale. Exploration and confirmation factor analysis were applied to investigate the validity of the scale. Results: The Parenting Stress Scale for Mothers of Premature Infants was found to have an acceptable internal consistency and the Cronbach's alpha coefficient was 0.918. Test-re test reliability coefficient was 0.833 after 15 days.  Three factors of parenting stress, mother-infant turbulent interaction, and parental expectations were obtained under the varimax rotation. The exploratory and confirmatory factor analysis also confirmed that the structure of the scale had an acceptable fit to the data, and all indicators confirmed the fitting goodness of this model. Conclusion: Findings showed that this scale has appropriate psychometric properties which could be suitable in evaluating parenting stress for mothers of premature infants    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه حبیب پور | Somayeh Habibpour
Candidate of Psychology of Exceptional Children, School of Psychology and Educational Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

غلامعلی افروز | Gholam Ali Afrooz
Professor, Department of Psychology of Exceptional Children, School of Psychology and Educational Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
استاد، گروه روان شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

محسن شکوهی یکتا | Mohsen ShokohiYekta
Professor, Department of Psychology of Exceptional Children, School of Psychology and Educational Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
استاد، گروه روان شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

والی الله فرزاد | Vali Allah Farzad
Associate Professor, Department of Psychology, School of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

محمد علی بشارت | MohamadAli Besharat
Professor, Department of Psychology of Exceptional Children, School of Psychology and Educational Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
استاد، گروه روان شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

مریم نخشب | Maryam Nakhshab
Assistant Professor, Department of Infants & Neonatal, Faculty of Medical, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه اطفال و نوزادان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-8708-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-694707.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات