|
گلجام، جلد ۱۳، شماره ۳۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی طرح جنگلی سروی در قالی راویز رفسنجان |
|
چکیده فارسی مقاله |
فرش دستباف و ذهنیباف عشایری کرمان یکی از مقولههایی است که امروزه کمتر به آن پرداخته شده است. فرشهای منطقۀه راویز رفسنجان نمونهای از صدها فرش عشایری است که اصیل است و به لحاظ تنوع طرح حائز اهمیت است. مهمترین طرحهای آن جنگلی، مکهای، گلدانی، بتهای، خشتی، و ترنجی هستند. طرح جنگلی، که از زیباترین طرحهای قالی این منطقه است، خودانواع گوناگونی دارد که از این میان طرح جنگلی سروی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این تحقیق سعی شده است، ضمن شناخت مهمترین نقشمایههای متن و حاشیه، نام محلی آنها نیز ذکر شود، و اینکه، با بررسی ساختار کلی طرح، چه تغییراتی در طول زمان در آن ایجاد شده است؟ و این تغییرات در کدام قسمت فرش قابل مشاهده است؟ بنابراین برای یافتن نتیجهای دقیق، از 40 نمونه از قالیهایی که با این نوع طرح بافته شده بودند به روش میدانی عکاسی و با روش توصیفی-تحلیلی در مورد آنها مطالعه شد. بر اساس نمونهها میتوان دریافت که ساختار این طرح در ابتدا درختی ½ بوده و در طول زمان به ترنجی ½ و در مواردی به ¼ تبدیل شده است. بیشترین تغییر در ترنج فرش قابل مشاهده است. ترنج فرش ابتدا به صورت سرو بوده که به مرور زمان به ترنج لوزیشکل درآمده است. از نقوش اصلی این قالیها نقش سینی است که به صورت مثلثیشکل در پایین فرش بافته شده است. این طرح متشکل از نقوش گیاهی، حیوانی و پرندگان است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
قالی، طرح جنگلی سروی، راویز رفسنجان |
|
عنوان انگلیسی |
a Study on the cypress forest design in raviz rafsanjan carpet |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Kerman nomadic hand-woven carpets, woven without a detailed advance plan, is today one of the less discussed issues in the industry. Rafsanjan, Raviz carpet is among hundreds of nomadic carpets with significant authenticity and different motifs, including tree, mecca, flower pot, boteh, brick, medalion. The tree motif is one of the most beautiful features mainly seen in carpets woven in this area with different types the major one of which is cypress. By examining the structure, the present study aimed at identifying the major marginal and central motifs, their local name, and what changed over time? In which part of the carpets the changes can be found? To provide correct answers, the sample included 40 carpets woven based on the target motif collected by photography. The study was a descriptive analysis. The result indicated that the motif was first 2/1 tree, and changed over time into 2/1 medalion and 4/1 in some cases. The most visible changes are in the medalion motif of the carpet which was first cypress and changed over time into a diamond-shaped medalion. A major motif in the carpets is sini a triangular form woven at the bottom of the carpet. The motif includes plant, animal and bird motifs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
carpet, cypress motif, tree motif, Raviz Rafsanjan |
|
نویسندگان مقاله |
مهلا میرزائی باغینی | mahla Mirzaei Baghini Ferdows University in Mashhad مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد
مریم سلطانی گوکی | Maryam soltani gooki Art University in Tehran دانشگاه هنر تهران
مهدی کشاورز افشار | Mehdi keshavarz afshar Tarbiat modares University in Tehran گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس
|
|
نشانی اینترنتی |
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-704-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
طرح و نقشه |
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|