مطالعات اجتماعی ایران، جلد ۱۰، شماره ۲-۳، صفحات ۲۰۶-۲۳۱

عنوان فارسی بررسی توزیع انواع منابع معرفت در میان مردم رشت با استفاده از نظریۀ ماکس شلر
چکیده فارسی مقاله شلر به هم‌زیستی سه‌نوع معرفت دینی و متافیزیکی و اثباتی در جامعه معتقد بود که هیچ‌گاه اقدامی تجربی جهت تعیین سهم این متغیرها در فضای معرفتی جوامع صورت نگرفته‌است. پژوهش حاضر، با هدف دست‌یابی به سهم و وزن نسبی انواع معرفت در شهر رشت از دیدگاه شلر انجام شده‌است. در نخستین‌گام، معرفت متافیزیکی، به‌دلیل سهم اندکی که نسبت به دیگر انواع معرفت داشته و نیز هم‌پوشانی نسبی‌اش با معرفت دینی و نیز فقدان نوعی شکل اجتماعی، به‌بیان شلری، کنار گذاشته شد. در بخش کیفی، برخی جنبه‌های حیات اجتماعی طی مصاحبه‌هایی به دو نمایندۀ شناخته‌شده از دو نوع معرفت علمی و دینی، یعنی استادان دانشگاه و روحانیان، عرضه شد تا تفاوت‌های دو گروه در نظام‌های معنایی مربوط به این حوزه‌ها مشخص شود. پس از 10 مصاحبه با روحانیان و 17 مصاحبه با استادان دانشگاه، اشباع نظری مطلوب در حوزه‌هایی نظیر خانواده (ترجیح تعداد فرزندان، تقسیم کار جنسی و روابط جنسی)، دین (وجوه فردی دین و تکثرگرایی)، سیاست، اوقات فراغت، اخلاقیات و باور به علم و انسان حاصل شد. سپس، با انجام پیمایشی با نمونه‌ای برابر با 394 نفر در سطح شهر، سهم هریک از انواع معرفت‌در میان مردم مشخص شد. نتایج نشان داد که در ابعادی چون تکثرگرایی دینی، اخلاقیات و نگاه به علم، بیشتر پاسخگویان با استدلال‌های روحانیان موافق بوده‌اند و در دیگر حوزه‌ها غلبه با استدلال‌های استادان دانشگاه بوده‌است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جامعه‌شناسی معرفت شلر، منابع معرفت، دین، علم،

عنوان انگلیسی Investigating The Sources of Knowledge based on the Theory of Max Scheller from the Viewpoint of Rasht Residents
چکیده انگلیسی مقاله Scheller believed in co-existence of three kinds of knowledge namely Religion, Metaphysics and Positivism in a society. Estimating the portion of each one of these in knowledge sphere of a certain society has not been studied. This research is aimed to evaluate the significance of knowledge types in different fields of social life of Rasht residents based on Scheller's theory. Metaphysical knowledge was not of our concern due to a high similarity between Metaphysic and Religion; and as the pilot study showed, this kind of knowledge has no association as it is meant by Scheller. In qualitative stage interviews were carried out with critical persons in both religious and scientific knowledge. 10 clerics and 17 university professors guarantee the saturation of the information in different aspects of life including preferred number of children to have, gender based division of labor in family, gender based differentiation in sexual behavior, religiosity (individual and plural), politics, leisure time, morality and believe in humanism and science. Then the prepared questionnaires were filled by a sample of 394 in quantitative stage of study. Results suggest that in some aspects like pluralistic religiosity, morality and attitude toward science, respondents agreed more with clerics arguments, and in rest of aspects, majority of them agreed with university professors.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی مسرور |
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان

وحید قاسمی |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان

حسن چاوشیان |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان

حمید عبادالهی |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان


نشانی اینترنتی http://www.jss-isa.ir/article_31596_8399b7123fa8f1a2340bfbf87e9de018.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات