این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۸، شماره ۲۶، صفحات ۱-۲

عنوان فارسی شناسنامه و سخن سردبیر
چکیده فارسی مقاله فرهنگ در دانشگاه اسلامی 26/ سال هشتم، شماره اول / بهار 1397 Culture in TheIslamic University, 2018 (Spring) 26 , Vol. 8, No.1   سخن فصل   گفته می‌شود که نسل جوان امروز برای اینکه در ماراتن تحصیلات (ابتدایی، متوسطه، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)، کار و سرمایه (شاغل شدن، رضایتمندی از کار و شغل و احساس وابستگی به آن، مکفی نبودن درآمد به گونه‌ ای که قدرت خرید فرد و هزینه‌های معیشتی و خانواده‌اش را تأمین کند) و ازدواج، بتواند به خط پایان برسد یا نیل به آن را امیدوارانه ترسیم کند و انسان شادی را رقم بزند که هم برای خود و هم برای جامعه کارامد باشد، کار بسیار دشواری در پی دارد. برخی معتقدند فرزندان اولیای طبعاً شاد، به طور ژنتیک عناصر شادزی خواهند بود؛ حتی اگر در محیط‌های سخت و فاقد امکانات رشد کنند. برخی از روان‌شناسان مثبت‌اندیش، توارث ژنتیکی را سرچشمۀ شادمانی درونی می‌دانند که در هوش خودآگاهی، حس مشترک و ارزشهای معنوی انعکاس می‌یابد. محققان امروز معتقدند شادکامی افراد در پیوستاری از عوامل درونی و بیرونی قرار دارد که تکلیف افراد را در ساختن فضایی شاد و امیدوار برای خود و دیگران زایل نمی‌کند. ما مکلفیم بنا به نعمتها و توانایی‌های سرشار اعطا شدۀ الهی، در محیط بیندیشیم و راه استفادۀ بهینه از آن را سرلوحۀ امروز خویش قرار دهیم تا قادر باشیم از نعمتها بهره برگیریم، هم بخندیم و هم بخندانیم؛ چون خنده مغز را فعال می‌کند. نسبت به خود و دیگران مهربان باشیم و خود را نسبت به دیگران و جامعه در محضر الهی پاسخگو بدانیم و معصیت‌کار نباشیم. با امیدواری خود بذر امید بکاریم و با تنظیم برنامه‌های زیستی مناسب، مانند به موقع خوابیدن، متناسب خوردن و نوشیدن، استفاده از غذا و فضای سالم، انجام ورزشهای ذهنی و جسمی، پرهیز از ناخوشی‌های ذهنی و پرداختن به اذکار و افکار آرامش‌بخش و خوشحال‌کننده، برنامه‌های تدوین شده را عملی سازیم. تحقیقات نشان می‌دهند که شادمانی، به یکی از شاخصهای جوامع تبدیل شده و این نکته در دانشجویان از اهمیت و تأثیر بیشتری برخوردار است. شادی و نشاط اجتماعی به عنوان یک هیجان مثبت در مقابل افسردگی، اضطراب و یأس به عنوان هیجان منفی، عملکرد و بهره‌وری افراد را افزایش داده، موجب توسعه و پیشرفت می‌شود و روابط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی را تسهیل می‌کند. بنابر این، تحقیق و پژوهش به موضوعات برخاسته از این مدخل، مثل عدم تناسب بین روشهای آموزش داده در دانشگاهها و ارتباط آن با نیار جامعه، عدم آگاهی دانش‌آموختگان برای ورود به محیط کار، تأثیر فرهنگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر دانشجویان، اثرات دوری از خانواده بر دانشجویان خوابگاهی، تحلیل بین مهارتهای اجتماعی و سلامت روانی دانشجویان، نداشتن امنیت دانشجویان شهرستانی به ویژه دختران در شهرهای بزرگ، مدلسازی فرهنگی مؤثر بر حفظ سلامت روانی دانشجویان، تحلیل مسائل روان‌درمانی دانشجویان در رابطه با افسردگی و اعتیاد، کاهش امید به آینده، عزت نفس و انبوه مسائل اصلی و فرعی برخاسته در حوزۀ مطالعاتی این قلمرو می‌تواند گره‌گشای بسیاری از جوانان این مرز و بوم باشد که با همت محققانۀ اندیشمندان و تسهیل این ارکان پژوهشی در خدمات این جامعه میسّر خواهد شد.   سیدرضا سیدجوادین سردبیر
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی aaa
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_511_04f841826d8a7d092f70a0d0e510726c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-660230.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات