این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۸، شماره ۲۶، صفحات ۵۱-۷۰

عنوان فارسی پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس ناگویی طبعی، هیجانات تحصیلی مثبت و منفی و خودمهارگری در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس ناگویی طبعی، هیجانات تحصیلی مثبت و منفی و خودمهارگری در دانشجویان. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری آن، دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بود که از میان آنان 400 نفر بر اساس جدول مورگان و با نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‎ها از طریق پرسشنامه‌های اعتیاد به اینترنت یانگ، ناگویی طبعی بگبی، هیجانات تحصیلی مثبت و منفی پکران و خودمهارگری تانجی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده‎ها نیز با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون تی دو گروه مستقل انجام گرفت. یافته‌ها: دشواری در شناسایی و توصیف احساسات، تفکر عینی و هیجانات تحصیلی منفی، با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان رابطۀ مثبت و معنادار دارد. از سویی بین هیجانهای تحصیلی مثبت و خودمهارگری اولیه و منع‌کننده، با اعتیاد به اینترنت رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیّرهای ناگویی طبعی، هیجانات تحصیلی مثبت و منفی و خودمهارگری قادرند 24 درصد از تغییرات اعتیاد به اینترنت را در دانشجویان پیش‌بینی کنند. از طرفی، بین دانشجویان دختر و پسر در متغیّر اعتیاد به اینترنت تفاوت معنادار وجود دارد و دانشجویان پسر از اعتیاد به اینترنت بالایی برخوردارند. نتیجه‌گیری: توجه به نقش ناگویی طبعی، هیجانهای منفی و افزایش هیجانهای مثبت و خودمهارگری آنها می‌تواند بر اعتیاد به اینترنت تأثیرگذار باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prediction of internet addiction based on the alexithymia , positive and negative academic emotions and self-control in students
چکیده انگلیسی مقاله Objectives:The aim of the present study is to predict the internet addiction based on the alexithymia, positive and negative academic emotions and self-control in students. Method: The study is descriptive and correlational. The statistical population consisted of students of Tabriz University 96-1395 academic year were among the 400 based on Morgan table and were selected by multistage cluster sampling. To collect data from questionnaires Young internet addiction, alexithymia Bagby and et al, positive and negative emotions Watson & Tellegen and self-control Tanjy were used. Data analysis using Pearson correlation, regression and independent t-test was performed. Results: The results showed that there is significant relationship positive between difficulty in identifying feelings, difficulty describing feelings, externally oriented thinking, and negative emotions with internet addiction among students. On the other hand, there is a significant and negative relationship between positive emotions and self-control among primary and inhibiting with internet addiction. Also multiple regression analysis also showed that alexithymia, positive and negative emotions and self-control are capable of 24% of the variation Internet addiction are predicting in students. On the other hand there are significant differences between male and female students with internet addiction. The rate of addiction to internet is indicated as high in male students. Conclusion: Therefore, the role of alexithymia humor, negative emotions and the increase in positive emotions and self-control can affect the internet addiction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله تورج هاشمی نصرت آبادی |
دکتری روان‌شناسی، استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز

جعفر بهادری خسروشاهی |
. دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (نویسنده مسئول)/ نشانی: تبریز؛ دانشگاه شهید مدنی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی تربیتی/ نمابر: 34327500 / Email: Jafar.b2010@yahoo.com


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_506_c7eb666a1545f8328c498cb32a61749f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-660225.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات