این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 7 آذر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۸، شماره ۲۶، صفحات ۳-۲۸
عنوان فارسی
تأثیر مصرف کالاهای فرهنگی بر تغییر ارزش ازدواج در بین دانشجویان دانشگاه تبریز
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر مصرف کالاهای فرهنگی بر میزان تغییر ارزشها در حوزۀ ازدواج بود. روش: این پژوهش از نوع کمّی و به روش پیمایش انجام شده است. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه و جامعۀ آماری، دانشجویان دانشگاه تبریز به تعداد 15457 نفر است. از این تعداد، 403 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس استفاده شده است. یافتهها: میزان تغییر ارزش ازدواج در بین دانشجویان در سطح متوسط به بالاست و با افزایش مصرف کالاهای فرهنگی مدّ نظر تحقیق، تغییر ارزشهای ازدواج نظیر تجرّدگرایی، آزادی انتخاب، تغییر روابط مبتنی بر عشق، تغییر نوع انتخاب همسر، تغییر مفهوم ازدواج و نحوۀ روابط تشدید میشود. همچنین، تغییر ارزش ازدواج در بین دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر است. نتیجهگیری: مصرف کالاهای فرهنگی با ویژگی جدید، منجر به تغییرات ارزشی و هنجاری در جامعه، به ویژه در حوزۀ ازدواج و خانواده شده است. بنابر این، نیاز به توجه دقیق و برنامهریزیهای بنیادی برای کانالیزه کردن مصرف کالاهای فرهنگی در راستای هنجارها و ارزشها حاکم بر جامعه کاملاً احساس میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of the Consumption of Cultural Goods on the Change in the Values of Marriage among Students of Tabriz University
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives:The purpose of this study is to investigate the effect of cultural goods consumption on the level of change in values in the marriage domain. Method: research was conducted through survey method and the statistical population of the study is the students of Tabriz university that is approximately 15457 persons of this number, 403 persons have been selected by Cochran formula and stratified random sampling method. Also, SPSS software was used for data analysis.Results: The results show the change in the value of marriage is above average among students and with the increase in consumption of cultural goods is increasing to the Oriented Celibacy and freedom of choice. Also the changes is intensifying in relationships based on love intensify, type of mate selection, concept of marriage and relationships and total changes in the values of marriage. In addition, the change in value has been indicated more in male students in comparison with females. Conclusion:The consumption of new cultural goods has led to Values and normative changes in society, especially in the area of marriage and the family. So, with the achievement of the results, the need for careful attention and fundamental planning to channel the consumption of cultural goods in line with the norms and values of the society is felt necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
خدیجه سفیری |
دکتری جامعهشناسی و استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا(نویسنده مسئول)/ نشانی: تهران؛ ده ونک، دانشگاه الزهرا(س) / نمابر: 02188047862/ kh.Safiri@Alzahra.ac.ir: Email
کمال کوهی |
دکتری تخصصی جامعهشناسی و دانشیار مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تبریز
رباب عبدی |
کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا(س).
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_504_fcd6ca83ad772e27462b174dab3c7819.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-660223.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات