این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 3 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۵۰، شماره ۱، صفحات ۹-۰
عنوان فارسی
غیر مسلمان؛ از کفر تا استضعاف
چکیده فارسی مقاله
تقسیم و تنویع انسانها به دو دسته مسلمان و کافـر، به معنـای تصـویر نیافتن دستهای دیگر از آدمیان است. این تقسیمبندی، پیشینهای تاریخی و دراز مدت دارد و گویا در نزد عقـل، بدیهـی و در نگاه شـرع، غیر قابل انکـار شمرده شده است. بررسیها روشـن میکند ادلـهای وجود دارد که به قدر کافـی، در اقنـاع اذهـان برای پذیرش گروه سومی از انسـانها، دلالت دارند. تحقـق عنوان اسـلام، نیازمند مولفهها و عناصری است که بدون آنها این عنوان، محقـق نمیشود. برای پیدایش عنوان کفر نیز مولفهها و شرایطی از قبیل انکار و تکذیب از سر اراده، علـم و اختیـار، لازم است. با نبود مولفهها، نه کفـر، محقـق میشود نه اسـلام در دل و رفتـار، رسوخ میکند. افزون برآن، تقابل مفهومـی اسلام و کفر به گونهای است که پذیرش گروه سوم، ثبـوتا با محـذور و تنگنـای عقلی، روبرو نشده و اثباتا با منع از ناحیه شریعت، مواجه نمیشود. بنابراین نادرستی و ناروایی گزاره «هر غیـر مسلمانی، کافـر است» به گونه ایجاب کلی (موجبه کلیه)، حاصل بررسی ادله است. مستند به منابع دینی، میتوان این گروه را مستضعف نامید که احکـام فقهی ویژه خود را میطلبند و به نظر میرسد از یک سو اینان از امتیازات ویژه مسلمانان نابرخوردارند و از سوی دیگر ذیل احکام تضییقی و محدود کننده کافران نیز قرار نمیگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Non-Muslims, from Infidelity to Subjugation
چکیده انگلیسی مقاله
Division and diversification of human beings into two categories of Muslim and unbeliever (kāfir) means neglecting to include another category of human beings. This division has a long historical background and seems to be logical to reason and undeniable from the sharia perspective. Studies clarify that there are arguments sufficiently convincing for acceptance of a third category of human beings. Actualization of the rubric of Islam requires components and elements, without which this rubric would not actualize. Similarly, for the emergence of the rubric kufr there needs to be such components and circumstances as denial and disclaiming voluntarily, knowledge, and free will. With the lack of components, neither kufr would be actualized nor would Islam penetrate into hearts and behaviors. Besides, the conceptual contrast between Islam and kufr is in such a way that the acceptance of the third group is not faced with rational obstacles and difficulties in terms of confirmation and with prohibition by sharia in terms of verification. Therefore, the untruth and inadmissibility of the proposition “every non-Muslim is an unbeliever” is by way of universal affirmation (mūjiba-yi kulliyya) the outcome of examining the evidences. Documented by religious sources, this group can be called subjugated (mustaḍ‘af), which demand their specific legal rulings and it seems that, on the one hand, they do not enjoy the Muslims’ special advantages, and, on the other hand, they don’t lie under the restrictive and limiting rulings of the unbelievers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/index.php/fiqh/article/view/52246
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات