این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 17 آبان 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۲۵۲-۲۶۲
عنوان فارسی
پیشبینی نگرانی بارداری بر اساس خودافشایی هیجانی و خودنظمدهی هیجانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نگرانی بارداری، نوع خاصی از استرس است که به ترسها و نگرانیهای مادرانهی مرتبط با بارداری اشاره دارد و دربرگیرندهی نگرانیها درباره سلامتی جنین، نشانههای جسمانی، فرزندپروری، روابط با دیگران و زایمان است. هدف این پژوهش پیشبینی نگرانی بارداری بر اساس خودافشایی هیجانی و خودنظمدهی هیجانی است. روشکار: جامعهی آماری این پژوهش توصیفی شامل تمامی زنان باردار مراجعهکننده به یکی از مراکز مراقبتهای بارداری یزد در خرداد سال 1395 بود که 240 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای نگرانی بارداری، خودافشایی هیجانی و خودنظمدهی هیجانی استفاده شد. دادهها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها: بین نگرانی بارداری و زیرمقیاسهای خودافشایی هیجانی مانند افسردگی (793/0- =r)، شادکامی (217/0- =r)، حسادت (137/0 =r)، اضطراب (r=-317)، آرامش (244/0- =r)، ترس (518/0- =r) و از زیرمقیاسهای خودنظمدهی هیجانی، راهبردهای نظمجویی متمرکز بر پیشایند (214/0- =r)، و راهبردهای نظمجویی متمرکز بر پاسخ (317/0- =r)، رابطه معنیدار وجود دارد. بر اساس نتایج رگرسیون چندگانه از بین ابعاد خودافشایی هیجانی افسردگی، ترس در سطح 01/0 منفی و حسادت در سطح 05/0 مثبت توانستند نگرانی بارداری را پیشبینی کنند همچنین راهبردهای خودنظمدهی متمرکز بر پیشایند در سطح 05/0 نیز توانست در پیشبینی نگرانی بارداری نقش معنیداری داشته باشد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، خودافشایی و خودتنظیمی هیجانی میتوانند نگرانی بارداری را پیشبینی نمایند. نتایج حاصل از این پژوهش جهت آگاهی زنان باردار از چگونگی تاثیر مهارتهای خودافشایی و خودتنظیمی هیجانی بر اضطراب بارداری میتواند اثر مطلوبی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارداری، خودافشایی، خودنظمدهی، نگرانی، هیجان،
عنوان انگلیسی
Prediction of pregnancy distress based on emotional self-disclosure and self-regulation
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Pregnancy distress is a particular type of stress which refers to maternal fears and distress about pregnancy including distress about fetus health, physical symptoms, parenting, relationships with others and childbirth. The present study aimed to predict pregnancy distress based on the emotional self-disclosure and self-regulation. Materials and Methods: The statistical population of this descriptive study included all pregnant women referred to a pregnancy care centers in June 2016, among whom 240 were selected based on convenient sampling. The questionnaires of pregnancy distress, emotional self-disclosure, and self-regulation were used for collecting data. The collected data were analyzed by using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Results: The results indicated a significant relationship between pregnancy distress and emotional self-disclosure subscales such as depression (r= -0.793), happiness (r= -0.121), jealousy (r= -0.13), anxiety (r= 0.317), relaxation (r= -0.224), fear (r= -0.518), and emotional self-regulation sub-scales such as prior-focused regulation strategies (r= -0.214) and response-focused regulation strategies (r= -0.317). Based on the results of multiple regression among emotional self-disclosure dimensions of depression, fear at the negative level of 0.01 and jealousy at the positive level of 0.05 could predict pregnancy distress. Further, prior-focused self-regulation strategies played a significant role in predicting pregnancy distress at the level of 0.05. Conclusion: According to the results, emotional self-discourse and self-regulation can predict pregnancy distress. The results can have a considerable effect to inform pregnant women about the effects of emotional self-disclosure and self-regulation skills on the pregnancy distress.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
خدیجه عابدینی | Khadige Abediny
M.A. student of educational psychology, Yazd University, Yazd, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
کاظم برزگر بفرویی | Kazem Barzegar Bafrooei
Assistant professor of Department of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدهی روان-شناسی و علوم تربیتی، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_11037.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات