این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فنون مدیریت اطلاعات، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶۵-۸۹

عنوان فارسی بهره‌گیری کاربران ایرانی از موتورهای کاوش ملی و بین المللی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان بهره‌گیری کاربران ایرانی از موتورهای کاوش عمومی و تخصصی ملی و بین‌المللی است.روش‌شناسی : روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کاردانی تا دکتری بود و به‌ منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته ‌استفاده شد.یافته‌ها : به‌طور متوسط بیش از 75 درصد از کابران ایرانی هیچ آشنایی نسبت به موتورهای کاوش عمومی ملی نداشتند و بیش از 68 درصد، با هیچ‌یک از موتورهای کاوش تخصصی ملی آشنا نبودند. بیش از 90 درصد پاسخگویان، با موتور کاوش گوگل در حد "بسیار زیاد" آشنا بودند و 70 درصد نیز آشنایی خود را نسبت به موتور کاوش یاهو در حد "بسیار زیاد" و "زیاد" ابراز داشتند. به‌ طور کلی، استقبال کاربران ایرانی نسبت به استفاده از موتورهای کاوش بین‌المللی، بسیار بیشتر از موتورهای کاوش ملی است. نتیجه گیری: دست‌اندرکاران موتورهای کاوش ملی لازم است تمام تلاش خود را جهت جلب توجه کاربران ایرانی به خصوص از بعد زبانی به کار گیرند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Usage of Iranian Users of National and International Search Engines
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: the aim of this study is to review familiarity and Usage of Iranian Users of National and International Search Engines (General and Specialty).Methodology: this is a descriptive survey and is aimed at addressing the descriptive and deductive questions. The statistical population includes A.A. to Ph.D. students from different courses of study. Data was gathered based on researcher constructed list and data analysis was performed through E-questionnaire. Findings: The findings of this study revealed that more than two thirds of Iranian users had no familiarity with Iranian search engines. Iranian users' familiarity internationally known search engines was based on a different spectrum that means Iranian users utilize international search engines more than that of domestic ones. Iranian users' familiarity internationally known search engines was based on a different spectrum that means Iranian users utilize international search engines more than that of domestic ones. Keywords: Search Engines, General Search Engine, Specialty Search Engines, Domestic Search Engines, International Search engine.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه قویدل |
کتابدار- نهاد کتابخانه های عمومی تهران

محمدرضا نیازمند |
مرکز منطقه ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری شیراز

نرگس خالقی |
عضو هیات علمی دانشگاه قم


نشانی اینترنتی http://stim.qom.ac.ir/article_1087_6484d00e9284a05d11a55169f7d0cb7d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2301/article-2301-645033.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات