این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
نشریه هنرهای صناعی ایران
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۳۳-۴۶
عنوان فارسی
تحلیل مضامین نقوش دیواری تکیۀ عباس آباد کاشان
چکیده فارسی مقاله
نقاشی دیواری اماکن مذهبی یکی از شاخصه های هنر عامیانۀ مردمی است. در این بناها، هنرمند مضامین مذهبی را که بیشتر مربوط به وقایع تاسوعا و عاشورای حسینی هستند، در کنار نقش مایه های تزیینی چون گل و مرغ به طرز دلنوازی به منصۀ ظهور نشانده است. بخش جدایی ناپذیر از کالبد فیزیکی اغلب شهرها و روستاهای تاریخی ایران، به ویژه از دوران صفویه به بعد، بناهایی موسوم به تکیه و حسینیه است. در این پژوهش که روش کار آن، توصیفی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای و مشاهدۀ میدانی است، نقاشی های دیواری یکی از این بناها به نام تکیۀ عباس آباد کاشان از اوایل دوران قاجار بررسی و تحلیل شده است. این بنا در حال حاضر در یکی از محلات شهر کاشان به نام محلۀ «پشتِ مشهد » قرار گرفته است. در گذشته، سه دهانۀ طاق و چشمه آن دارای نقاشی های دیواری بوده که به علت احداث بلوار، یک چشمه و دهانه طاق آن تخریب شده است. بیش از نیمی از تصاویر از بین رفته و قسمتی هم که امروزه باقی مانده، به دلیل وضعیت بد نگهداری، در حال تخریب است و تشخیص چهره به واسطۀ وجود نام برخی از افراد در کنار چهره هایشان امکان پذیر است. نتایج تحقیق نشان داد که از طریق مشابهت های بصری می توان به مضامین خیر و شر پی برد و نقوش فقط جنبۀ تزیینی ندارند. عمدۀ مضامینی که در این تکیه به تصویر کشیده شده، عبارت است از: گفت وگوی حضرت ابوالفضل(ع) با حر نامدار، جنگ شاهزاده علی اکبر(ع)، جنگ حضرت قاسم(ع) با پسران ازرق شامی، سلطان قیس. هنرمند نقاش نیز غالبا برای تصویرکردن روایات از لحاظ اهمیت موضوع، معیار خاصی مدنظر داشته به گونه ای که مضامین پر اهمیتتر را در نقاط مرکزی بنا کشیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقاشی دیواری، تکیۀ عباس آباد کاشان، محلۀ پشت مشهد، هنر دورۀ قاجار
عنوان انگلیسی
An Analysis of Motifs in the Murals of Abbas Abad Tikyeh (Royal Theatre) in Kashan
چکیده انگلیسی مقاله
Murals of holy places are representative of folk art. In such monuments the artist portrays religious events such as Tasu'a and Ashura (the 9th and 10th days of Muharram) alongside with decorative motifs like flowers and birds. In Safavid era, buildings known as tikyeh (royal theatre) and Husseiniya were considered the inseparable parts in most of the historic cities and villages of Iran. In this research the murals of Abbas Abad tikyeh (Kashan), from early Qajar era, has been studied. Nowadays, this building is located in one of the neighborhoods of Kashan known as Posht-e Mashad. Today, due to the construction of a boulevard, one of the three archspans of this building has been destroyed. Therefore, more than half of the paintings are gone and the part that remains is deteriorating as a result of poor preservations. Now faces of the characters in the figural paintings are just recognized by the presence of some names written next to them. The results of the research show that we can find subjects of "good and bad" by means of applying visual similarities. The main themes depicted in this place are as follows: the conversation of Abul-Fazl Abbas with Horr, the war of the prince Ali Akbar, war of Qasim with Shami's sons, Sultan Qeis. The painter has often taken a particular criterion in terms of the importance of the subject to illustrate the narratives. Hence, the themes mattered very much are placed in central locations. The methodology used in this research is based on descriptive-analytical study and the information has been gathered from library sources and by field observations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mural, Abbas Abad Tikyeh, Posht-e Mashad, Kashan, Qajar
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://hsi.kashanu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1991/article-1991-644583.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات