این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی پیامدهای اجتماعی توسعه گردشگری خانه های دوم مطالعه موردی: روستای زیارت
چکیده فارسی مقاله رشد و گسترش گردشگری به شیوه متداول امروزی از جمله پدیده های مهم اواخر قرن بیستم است، بهبود سامانه حمل و نقل عمومی و تملک بیش تر وسایل نقلیه خصوصی، به افراد اجازه داد که با انگیزه های متفاوت از تفریحات سالم غیر شهری یا سرمایه گذاری شخصی در خرید املاک، به تدارک خانه های دوم بپردازند. روستای زیارت به دلیل برخورداری از آب و هوای خنک و معتدل، چشم انداز بدیع، جنگل های زیبا، داشتن موقعیت ممتاز گردشگری و استراحتگاهی و فاصله اندک تا شهر گرگان از اوایل دهه 80 مورد توجه شهرنشینان و گردشگران خانه های دوم است. هدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین گردشگری خانه های دوم و پیامدهای اجتماعی آن در توسعه روستای زیارت می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی و همبستگی و روش اجرا کتابخانه ای و میدانی است. جامعه آماری تحقیق را ساکنین روستای زیارت تشکیل می دهد، برای گردآوری اطلاعات با استفاده از روش میدانی(پرسشنامه) و فرمول کوکران از 384 نمونه، پرسشگری گردید. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که در میان شاخص های 11 گانه پیامدهای اجتماعی فقط در شاخص های افزایش تعامل و تحرک اجتماعی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان و احیای دانش بومی فراموش شده روستا رابطه ای وجود نداشته، و در سایر شاخص ها بین توسعه گردشگری خانه های دوم و پیامدهای اجتماعی آن در سطح روستای مورد مطالعه رابطه وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گردشگری،خانه های دوم،پیامدهای اجتماعی،زیارت،

عنوان انگلیسی Analysis the Social consequences of tourism development second homes case study: Ziarat village
چکیده انگلیسی مقاله Tourism growing and developing according to the today's current methods is one of the important issues in 20th century. Improving public transportation and increasing private transportation let people to make second house with personal investment while having motives differ from rural healthy enjoyment. From the beginning of 1380 decad, Ziarat village was noted by urbanists and tourists of second houses, because of the below reasons: having cold and mild weather, original landscapes, beautiful forests, distinct situation for tourism and relaxing, and short distance from Gorgan. The aim of the present study is considering the relation between the second house tourism and its social results in developing Ziarat village. This study is practical and the method is descriptive, analytic and cohesion. The process is field and library. Statistic community is Ziarat's inhabitants. For gathering information, 384 people were asked using field method (questionnaire) and Cochran formula. The results show that among 11 indexes, in 8 indexes of social consequences, there is relation between tourism development of second house and its social result. And there is no relation between them in 3 below indexes: increasing the social relation and mobility, preventing from emigrating of villagers, and reviving the forgotten native knowledge.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا شریفی نیا |
استادیارگروه جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

علیرضا استعلاجی |
استاد گروه جغرافیا، واحد یادگار امام خمینی(ره) ، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرری، ایران


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات