|
پژوهش های نوین در تصمیم گیری، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۸۵-۱۱۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بهکارگیری روش هزینهیابی مبتنی بر فعالیت زمانمبنا بهمنظور رتبهبندی مشتریان سودآور |
|
چکیده فارسی مقاله |
درک سودآوری مشتری و حفظ مشتریان سودآور، هسته اصلی فعالیتهای مدیریت ارتباط با مشتری و بخش مهمی از رشد یک کسبوکار موفق است؛ بنابراین، هدف از انجام این تحقیق ارائه چارچوبی برای اندازهگیری سودآوری مشتریان، بخشبندی آنها بر مبنای ارزشی که برای سازمان دارند و رتبهبندی آنها بر اساس اولویتهای حفظ مشتری در سازمان است. بدین منظور از تحلیل سودآوری مشتری بر مبنای هزینهیابی مبتنی بر فعالیت زمانمبنا برای محاسبه سودآوری مشتریان و از الگوریتم k-Means برای خوشهبندی مشتریان بر اساس RFM اصلاحشده استفاده شد. تحقیق حاضر یک مطالعه موردی است که در یکی از مجموعه رستورانهای برگر زغالی (شعبه ظفر) از ابتدای آذرماه 1393 تا پایان اردیبهشتماه 1394 انجام شده است. بر اساس نتایج تحقیق، نگاشت خوشههای مشتریان بهمنظور درک بهتر رفتار مشتریان و رتبهبندی آنها، در چهار طبقه مفهومی دستهبندی شد. خوشههای مشتریان براساس عناوین «وفادار امروز»، «مشتریان رقبا»، «وفادار فردا» و «آماده پذیرش پیشنهاد رقبا» نگاشته و برچسبگذاری شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Applying Time-Driven Activity-Based Costing (TDABC) for customer Profitability ranking |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The quantification of customer profitability and the retaining the profitable customers are the core of the customer relationship management activities and a critical part of growing a successful business. This research aims to provide a framework for measuring and evaluating customer profitability, categorizing them based on their value to the business and ranking them according to priorities of customer retention in the business. We implement a customer profitability analysis using time driven activity-based costing and the k-Means algorithm for clustering customers based on the modified RFM method. Finally, in order to quantify the customer behavior and ranking them, we map customer clusters into four conceptual categories. This research is a case study of the Charcoal Burger Restaurant Franchise in the Zafar Street Branch from Early December 2014 until the end of May 2015. Customer’s clusters include of today's loyal customers, customers of competitors, loyal for tomorrow and ready to offer competitors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سعید جهانیان | استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
مهدی محمودصالحی | دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
مهشید حسینی | کارشناسی ارشدمهندسی فناوری اطلاعات-تجارت الکترونیک
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.saim.ir/article_31247_2091bcca06ad2e6044f1134748738bec.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1432/article-1432-643868.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|