این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 12 آبان 1404
پژوهش های تاریخی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱-۱۱
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی روش جغرافیایی ابنرسته در مقایسه با دیگر جغرافیدانان مکتب عراقی (با تکیه بر منابع جغرافیایی یعقوبی، ابنفقیه و ابنخرداذبه)
چکیده فارسی مقاله
توجه به دانش جغرافیا و گسترش این علم در نزد مسلمانان موجب شد در قرون 4و5قمری/10و11میلادی دو مکتب جغرافیایی به نامهای عراقی و بلخی شکل گیرد. هرکدام از این دو مکتب در خلق آثار خود اصولی به کار گرفتند. ابنرسته ازجمله جغرافیدانانی است که پژوهشگران او را در مکتب عراق جای میدهند. اهمیت ابنرسته در این است که به جغرافیا نگاهی جهانشمول داشت و به این منظور کوشید تا اثر خود را بهصورت دایرهالمعارفی مدون درآورد. ازاینرو باوجود شباهتهای روشی که کتاب اعلاقالنفیسه با آثار دیگر جغرافیدانان مکتب عراقی دارد، در مقایسه با این آثار، تفاوتهای بسیاری نیز در آن مشاهده میکنیم. براساس نتایج بهدستآمده این تفاوتها در جغرافیای انسانی، جغرافیای اقتصادی، جغرافیای مذهبی و فرقهای، جغرافیای ریاضی و نجومی، تقدم توصیف مکه و مدینه بر سواد و بغداد و نیز توصیف نواحی، راهها، رودها و دریاها مشهود است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of Ibn Rustah's Geographical Method in Comparison with other Geographers of the Iraqi School (based on Geographic Books of Ya'qubi, Ibn al-Faqih, and Ibn Khurdadhbih)
چکیده انگلیسی مقاله
Due to the knowledge of geography and the spread of this science to Muslims, in the 4th and 5th centuries AH there were formed two geographic schools called Iraqi and Balkhi, and each of these two schools used the principles in the creation of their works. Ibn Rustah is among the geographers who belong by researchers at the Iraqi school. Ibn Rustah's significance is that he has a world-wide view of geography, and for this purpose he has tried to transform his work into a comprehensive encyclopedia. Hence, despite the similarities exist between the way in which the al-Nafīsseh book and the works of other geographers of the Iraqi school, there are many differences in comparison with these works. Based on the results, these differences are evident in human geography, economic geography, religious and sectarian geography, mathematical and astronomy geography, the pre-eminence of the description of Mecca and Medina on Baghdad, the description of areas, roads, rivers and seas.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی اصغر هدایتی |
دانشجوی دکتری تاریخ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
صالح پرگاری |
دانشیار تاریخ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jhr.ui.ac.ir/article_22644_003cf8f2e3d6bae031275a044cbc8229.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1363/article-1363-643672.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات