این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۳۵-۶۱
عنوان فارسی
تحلیل پویانمایی آقای فاکس شگفتانگیز بر اساس رویکرد چندوجهیت
چکیده فارسی مقاله
این نوشته به واکاوی ماهیت و کارکردهای ایدئولوژیک سینمای هالیوود در پویانمایی آقای فاکسشگفتانگیز، محصول سال 2009 برای ردۀ سنی کودک و نوجوان، با بهرهگیری از رویکرد نوینِ چندوجهیت میپردازد. هدف اصلی پژوهش تبیین راهبردهای گفتمانمداری است که به مدد آنها سواد بصری و به تبع آن نظام اندیشگانی بینندگان فیلم همسو با گفتمان جهانیسازی و بایستههای آن، مثل مصرفگرایی و نفی ارزشهای بومی و ملی، سامان مییابد. چندی است گفتمان جهانیسازی در صدد ایجاد پیوند میان کودکان، فرهنگ مصرفگرایی و سینمای هالیوود است. به همین خاطر با تمرکز بر مسائلی چون جهانیسازی و مصرفگرایی، و بازیگران این عرصه، در صدد پاسخگویی به این سؤالات هستیم: بازنمود هویت فرهنگی از طریق سازوکارهای چندوجهیت چگونه است؟ رابطۀ بین چندوجهیت و تجربۀ زیستجهان چگونه است؟ بازنمودهای چندوجهی چگونه شخصیتهای ارائهشده و مجازی را به قهرمانان زنده و واقعی تبدیل میکند؟ کارآمدترین وجههای ایدئولوژیساز در تجاریسازی سینمای هالیوود چیست؟ یافتههای این پژوهش با بهرهگیری از جوهرۀ انتقادی چندوجهیت، نشاندهندۀ کارکردهای ایدئولوژیک مستتر در پویانماییهاست. با رمزگشایی از دوگانۀ ما (انسانها، غربیها) و آنها (حیوانات) نشان میدهیم که مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جوامع غیرغربی ـ که حیوانات نمایندگان آن هستند ـ چگونه بازنمایی میشود. برای رسیدن به آرمانشهر موعود غرب، حیوانات چگونه با اقرار به ضعفها و نداشتههای خود پذیرای فرهنگ غربی میشوند؛ و مهمتر اینکه، چگونه بینندگان با همذاتپنداری با حیوانات، با آنها ابراز همبستگی و همدلی میکنند. همۀ این فرایندها مستلزم مشروعیتبخشی به گفتمان سینمای هالیوود هستند که با دستکاری سواد بصری بینندگان فیلم محقق میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Multimodal Analysis of Animated Hollywood Film Fantastic Mr. Fox
چکیده انگلیسی مقاله
Animations, one of the virtues of digital world, subjectively demonstrates anthropomorphic representations of fantasy worlds in which human and non-human identities are constantly being revalued. In this milieu, animators are heirs to aesthetic resources functioning a mediating force to re-conceptualize and reorganize the world's spatial coordinates. This paper probes the nature of creeping ideologies about consumerism, globalized world and denigrated non-American local cultures propagated in popular, animated Hollywood film Fantastic Mr. Fox through a multimodal analysis. Multimodality, an interdisciplinary approach to the study of contemporary communication and representation, justifiably claims that there are intricate processes of meaning-making achieved not only through language but also through a variety of modes, including image, gaze, gesture, movement, music, speech and sound–effect, that simultaneously and in various degrees contribute to the gestation of semiotic landscape. Applying a multimodal approach, we try to answer these questions: In what ways is multimodality a repertoire for scaffolding cultural identity? How can multimodal representations help immerse interpreters in the life-worlds of fictional characters? What is the best way to study processes of remediation as they bear on issues of multimodality? The significance of current study is emphasized by the formation of an increasingly intimate association between children, consumer culture, and lucre-oriented media in the USA, as well as the increasingly dire information emerging about disparaged local traditions. This analysis grossly represents the dual, alienating and often conflicting messages that commercial film provides for its young audiences about promised American utopia and their vociferously alleged panacea for the audiences' desperate situation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اکبر شیرینی | Akbar Shirini
Ph.D. student in general linguistics, Payame Noor University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
مریم السادات غیاثیان | MaryamSadat Ghiasian
Associate Professor, department of linguistics and foreign languages, Payame Noor University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
علی افخمی عقدا | Ali Afkhami
Professor in general linguistics, Tehran University, Tehran, Iran.
استاد گروه زبانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمدرضا احمدخانی | MohammadReza AhmadKhani
Associate Professor, department of linguistics and foreign languages, Payame Noor University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه زبان شناسی و زبان های خارجی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-20171-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-641312.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات