تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۴۸، صفحات ۲۱-۲۶

عنوان فارسی رویکرد آدلر - درایکورس به اختلال‌ خواندن
چکیده فارسی مقاله یکی از مسائلی که از دیرباز تا کنون مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته، اختلال یادگیری است، اصطلاح اختلال یادگیری را اولین بار ساموئل کرک در سال 1963 برای توصیف گروهی از کودکان که در تحول زبان، گفتار، خواندن و مهارت‌های ارتباطی دچار اختلال بودند، پیشنهاد کرد و علت این اختلال‌ها را آسیب مغزی و بدکارکردی مغز می‌دانست. در رویکرد آدلر-درایکورس بسیاری از وضعیت های منتسب به اختلال‌ یادگیری، مشکل یادگیری نامیده می‌شود که ناشی از عوامل گوناگونی مانند کمبود دلگرمی، مشکل آموزش مناسب، نداشتن احساس تعلق، ضعف در احساس قابلیت، خودپنداره ضعیف، عدم همکاری و سبک زندگی نامناسب ایجاد می‌شود. مقاله حاضر به بررسی هر یک از این عوامل بر مشکلات یادگیری می‌پردازد. بدین منظور مقاله‌های مرتبط با رویکرد آدلر -درایکورس به مشکلات خواندن در پایگاه‌های اطلاعاتی اسکوپوس، اریک، پابمد و موتور جستجوی گوگل با استفاده از واژه‌های کلیدی اختلال خواندن و روان‌شناسی فردی و واژه‌های مرتبط جستجو و بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد که بهبود احساس تعلق، دلگرمی، احساس قابلیت، به حساب آمدن، خودپنداره و سبک زندگی دانش‌آموزانِ با مشکل‌ خواندن می‌تواند به پیشرفت خواندن در این دانش‌آموزان کمک کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رویکرد درایکورس و آدلر، اختلال خواندن

عنوان انگلیسی Adlerian and Dreikurs Approach to Reading Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله One of the issues that has long been of interest to researchers is learning disorder. This term was first proposed by Samuel Kirk in 1963 to describe a group of children who were impaired in the development of language, speech, reading, and communication skills. He believed that the cause of these disorders was brain damage and brain malfunctioning. However learning disabilities in the Adler-Dreikurs approach is called learning difficulties which are created due to various factors such as lack of encouragement, lack of respect, lack of sense of belonging, lack of empowerment, lack of accountability, Poor self-concept, lack of cooperation and lifestyle. The present paper aims to examine each of these factors on learning difficulties. For this purpose, some articles about Adler-Dreikurs approach to reading problems in Scopus, Eric, Pubmed and Google search engines were studied using the key words of reading disorder and individual psychology and other related terms. The results of this study showed that improving the sense of belonging, encouragement, empowerment, accountability, self-concept and lifestyle of students with reading difficulties would enhance students' ability to read.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adler-Dreikurs approach, reading disorder

نویسندگان مقاله مرضیه غلامی | Marzieh Gholami
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبایی

طاهره نجفی فرد | Tahereh Najafi Fard
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبایی

سعید عباسی | Saeid Abbasi
Special education Organization
سازمان آموزش و پرورش استثنایی

صاحب یوسفی | Saheb Yousefi
Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-641237.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده یادگیری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات