|
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۵، شماره ۴۶، صفحات ۱۰۳-۱۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر شناخت درمانی گروهی بر اجتماع هراسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: اجتماع هراسی، سومین اختلال شایع روان پزشکی می باشد که سبب افت عملکرد مبتلایان شده و خسارت اقتصادی زیادی را برای خانواده ها و جامعه به همراه دارد. اگرچه پژوهش های انجام شده، کارآیی درمان های دارویی و رفتاری را در مبتلایان به اجتماع هراسی تایید کرده اند، شیوع زیاد و عدم پاسخ درمانی مناسب موجب جلب نظر پژوهشگران به استفاده از شناخت درمانی شده است. لذا پژوهش حاضر، با هدف تعیین تاثیر شناخت درمانی گروهی بر اجتماع هراسی دانش آموزان پسر دبیرستان های دولتی شهر کاشان انجام گردید. مواد و روش ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که تاثیر شناخت درمانی را با تعیین و مقایسه اجتماع هراسی در گروه مورد و شاهد به هنگام ورود به پژوهش و 6 هفته بعد از آن مورد بررسی قرار داده است. نمونه های پژوهش را 44 نفر دانش آموزان پسر دبیرستان های دولتی شهر کاشان تشکیل می داد که براساس فهرست دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری ارائه شده از طرف کمیته مشاوره آموزش و پرورش کاشان و بوسیله ملاک تشخیصی هراس اجتماعی DSM-IV، و توسط روانپزشک طرح، انتخاب و دانش آموزانی که امتیاز بیش تری را از «پرسشنامه اجتماع هراسی ماتیک و کلارک» کسب کرده بودند برای پژوهش حاضر در نظر گرفته شدند. نمونه های پژوهش پس از همگن شدن، به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. گروه مورد، تحت آموزش شناخت درمانی، طی 12 جلسه از قرار هفته ای 2 جلسه یک ساعت و نیمه قرار گرفتند و جهت گروه شاهد، هیچ برنامه آموزشی در نظر گرفته نشد. ابزار گردآوری داده ها به روش خود گزارش دهی و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های t مستقل و زوج، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه و با به کارگیری نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد که در گروه مورد، بین اجتماع هراسی، به هنگام ورود به پژوهش و 6 هفته بعد از شناخت درمانی، اختلاف معنی داری وجود داشته است (P< 0.05). در حالی که در گروه شاهد از این نظر، تفاوت معنی داری مشاهده نشد. هم چنین بین نمرات اجتماع هراسی در دو گروه مورد و شاهد، تفاوت معنی داری مشاهده گردید. استنتاج: در این پژوهش، شناخت درمانی در کاهش اجتماع هراسی دانش آموزان پسر گروه مورد، در مقایسه با گروه شاهد، تاثیری بیش تری داشته است. برهمین اساس، استفاده از شناخت درمانی، برای درمان اجتماع هراسی این گروه آسیب پذیر، پیشنهاد می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شناخت درمانی، اجتماع هراسی، دانش آموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Studying the effect of cognitive therapy on the Social phobia among highschool boys in Kashan province in 1999 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose : Social phobia is the third current disorder in psychiatry, that causes functional deficiency in patients and leads to high economic losses in families and society. Social phobia can be managed by different durg and non-durg treatment, one of them probably is cognitive therapy. The purpose of this study is to determine the effect of congnitive therapy on the social phobia of the students in the highschool boys of Kashan province in 1999. Materials and methods : This is a clinical trial in which the effects of cognitive therapy were assesed by determining and comparing the social phobia between the cases of cognitive therapy and control groups at their entering the study and after six weeks. The sample of this study consists of 44 boys suffering from society-escaping or avoidant disorder. from 11 state highschools in kashan. They scored higher than other students measured by social phobia scale of mattick and Çlarke. Results : The finding of the study showed that social phobia in the cognitive therapy group was significantly different when entering the study and after six weeks. (P=0.0000), while in the control group there was no difference in the social phobia in either points. Furthermore, a significant difference in the social phobia between the cognitive therapy group and control group was noted (P=0.0000). Çonclusion : Çonsidering the positive effect of cognitive therapy on social phobia, cognitive therapy is recommended in treatment of the social phobia. We also suggest a study determining the effect of cognitive therapy on the social phobia at short and long term follow up. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Çognitive therapy, social phobia, students |
|
نویسندگان مقاله |
قهرمان محمودی عالمی | gh mahmoudi کارشناس ارشد روان پرستاری، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساری سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)
عماد غفارزاده | e ghafarzadeh
حمیده عظیمی | h âzimi
جبار حیدری | j heydari
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-435&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی-کامل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|