|
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۷، شماره ۵۷، صفحات ۶۷-۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مقایسه ای نتایج «خود ارزیابی» اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ارزیابی دانشجویان از آنان |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: ارزشیابی آموزشی به یک فرآیند ساختارمند که برای تعیین کیفیت و اثربخشی یک برنامه یا فرآیند آموزشی به اجرا در می آید، اطلاق می گردد. ارزشیابی اساتید از موثرترین روش ها برای تضمین کیفیت و شرط اساسی ارتقای کیفی مستمر است. گرچه ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بطور معمول انجام شده و در مورد آن مطالعه صورت می گیرد، اما «خودارزشیابی» اساتید تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته و مطالعات جامعی در مورد آن انجام نشده است. در این مطالعه مقایسه خود ارزشیابی اساتید با ارزشیابی دانشجویان از آنان در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1384 مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روش ها: مطالعه از نوع تحلیل همبستگی بوده و جامعه مورد مطالعه اعضا هیات علمی بالینی دانشکده پزشکی ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده اند. روش نمونه گیری مبتنی بر دسترس بوده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش: مشخصات دموگرافیک و آموزشی، ارزیابی تدریس تئوری و ارزیابی آموزش بالینی بوده که پایایی و روایی آن به تایید رسید. هر استاد توسط خودش و سه دانشجو که به طور تصادفی انتخاب شدند مورد ارزشیابی قرار گرفته و در نهایت همبستگی نمرات داده شده توسط اساتید به خودشان و دانشجویان به آنها و معنادار بودن اختلاف ایندو در نرم افزار SPSS 11 مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: تعداد 35 نفر از اساتید در «خودارزشیابی» شرکت کردند. سن آنها 43.7 ± 7.46 سال و 73 درصد مرد بودند. در مورد شیوه فعلی ارزشیابی استاتید: 95.2 درصد دانشجویان و تنها 80.6 درصد اساتید با شیوه فعلی ارزشیابی اساتید موافق بودند (P< 0.001). بین نمرات "خود ارزشیابی" اساتید با ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان نه تنها همبستگی بسیار ضعیفی وجود داشت (r=0.125 , r=0.025) بلکه بین میانگین نمرات "خود ارزشیابی" اساتید و ارزشیابی آنان توسط دانشجویان اختلاف معنادار وجود داشت (P< 0.001) که این ناهمبستگی درآموزش بالینی و دربخش های مینور بیش تر بود.استنتاج: بین "خود ارزشیابی" اساتید و ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان نه تنها همبستگی ضعیفی وجود دارد بلکه اختلاف آنها معنا دار است. به نظر می رسد باید جهت تقویت توانایی "خود ارزشیابی" اساتید و همچنین نزدیک تر کردن ملاک های ارزشیابی اساتید و دانشجویان مداخلات آموزشی لازم طراحی گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خود ارزیابی، اساتید، دانشجویان، دانشکده پزشکی |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison between the results of academic staff self assessment and those made by the students, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, 2006. |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: Educational evaluation is a structured process for determination of quality and effectivness of an educational program. Of the most common and studied methods used for evaluation of academic staff is evaluation by students, however, "self-assessment" of the academic staff has not been videly used and there are few studies about it. So the purpose of this study was to assess the correlation between the results of the academic staff "self assessment" and assessment by the students. Materials and Methods: This study was an analysis of correlation. Study population was clinical faculty members of Mazandaran University of Medical Sciences, recruited by simple sampling method. Tool of data collection was a questionnaire consisted of demographic and educational variables and questions about evaluation of theoretical and clinical teaching of member of staff. Validiy and reliabiliy of the questionnaire were approaved. Each faculty member was assessed by students and themselves and correlation between them was analysed using SPSS 13. Results: Totally 35 member of staff participated in self assessment, with a mean age of 43.7±7.46 years, 73% male. 95.6% of the staff and only 80.6% of the students have positive attitude toword assessment of the staff by students (p< 0.001). Not only there was a weak correlation between the results of staff "self assessment" and their assessment by students (r= 0.020, r=0/125) but also there was a significant difference between them (p< 0.001). Differences between these measures was higher in minor teaching departments. Conclusion: There was a weak correlation between measures of members of staff "self assessment" and their assessment by students, so educational intervention, for improvement of competency for "self assessment" should be designed and implemented. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمید محمدجعفری | h jafari faculty of medicine- mazandaran university of medical sciences, sari, iran فوق تخصص نفرولوژی اطفال، عضو هیأت علمی استادیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
کوروش وحیدشاهی | k vahidshahi
مهرنوش کوثریان | m kosaryan
میترا محمودی | m mahmoodi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-199&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی-کامل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|