مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۰، شماره ۷۷، صفحات ۳۰-۳۵

عنوان فارسی رابطه منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی ۸۹-۸۸
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: منبع کنترل به عنوان یک متغیر شخصیتی روز به روز اهمیت بیشتری در پژوهش های نظری و کاربردی پیدا می کند. شماری از پژوهش ها این متغیر را در ارتباط با پدیده های مختلف مورد بررسی قرار داده اند. این مطالعه با هدف تعیین رابطه منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر به صورت توصیفی طراحی شد. جامعه مورد مطالعه دانشجویان ترم سوم دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با کنترل مقطع تحصیلی و دانشکده انتخاب شدند. ابزار سنجش در این مطالعه پرسشنامه 29 سوالی منبع کنترل راتر بوده است و محقق با حضور در کلاس های ترم سوم انتخاب شده، پرسشنامه فوق و نیز پرسشنامه جمعیت شناختی را در بین آنها توزیع و اطلاعات تکمیل شده در همان جلسه از آنان دریافت می گردید. یافته ها: این مطالعه نشان داد اگرچه افرادی که دارای منبع کنترل درونی بودند پیشرفت تحصیلی بالاتری داشتند، اما رابطه معنی داری بین منبع کنترل و معدل ترم دوم و سوم مشاهده نگردید، همچنین ارتباط معنی داری بین متغیرهای جمعیت شناختی (سن، جنس و تحصیلات والدین) با منبع کنترل مشاهده نگردید. استنتاج: اگرچه افراد با منبع کنترل درونی ممکن است در زندگی شان موفق تر باشند ولی این موفقیت الزاما تمام جنبه های زندگی فرد از جمله تحصیل را دربر نمی گیرد و بنظر می رسد پیشرفت تحصیلی تابع عوامل و متغیرهای متعدد و پیچیده ایی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیشرفت تحصیلی، منبع کنترل، دانشجویان

عنوان انگلیسی Study of the Relationship Between Locus of Control and Academic Achievement Among Students of Mazandaran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Çoncept of locus of Çontrol, as a personality variable, is now an important theoretical and applied research field, studied in connection with several phenomena. This study evaluates if locus of Çontrol variable can be a predictor for academic performance toward the next semesters and if previous academic performance can affect the locus of control score. Materials and methods: This is a descriptive study and the subjects were students of Mazandaran Üniversity of Medical Sciences. Â stratified random sampling and control of educational levels and schools were conducted. We used Rotter 29 item locus of control inventory and demographic questionnaire as measurement tools and researchers attended the selected classes in the third educational semester onward. Questionnaires were distributed and completed forms were collected at the same session. Results: This study showed that, although students who have internal locus of control had higher academic achievement, there was no significant relationship between locus of control and the average score of the second and third semesters. There were no statistical differences between the demographical variables of the parents and the locus of control. Çonclusion: Âlthough people with internal locus of control are more successful in their lives, this does not necessarily mean they are successful in any kind of activities, including education. Âcademic achievement is suggested to be multifactorial.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Âcademic achievement, locus of control

نویسندگان مقاله رحیم باقرزاده لداری | r bagherzadeh ladari
department of psychology, mazandaran üniversity of medical sciences, sari, ïran
ساری کیلومتر 18 جاده خزرآباد، مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم، اداره بهداشت و مشاوره دانشجویی

محمدرضا صادقی | m r sadeghi


محمدرضا حق شناس | m r haghshenas


سیدابراهیم موسوی | s e mousavi


جمشید یزدانی چراتی | j yazdani çherati



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-697&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات