مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۱، شماره ۸۴، صفحات ۱۲۲-۱۲۹

عنوان فارسی بررسی اثربخشی مداخله فراشناختی بر علائم ترس از ارزیابی منفی در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: ترس از ارزیابی منفی شامل احساس دلهره و نگرانی در مورد ارزیابی ‌های دیگران، نگرانی ناشی از این ارزیابی ‌های منفی و انتظار و توقعی است که دیگران در مورد یک نفر فقط به ‌طور منفی قضاوت خواهند کرد، می‌ باشد. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مداخله فراشناختی بر علائم ترس از ارزیابی منفی در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش به روش کارآزمایی - بالینی کنترل شده در مراجعین به کلینیک‌ های مشاوره شهر شیراز که مبتلا به اختلال هراس اجتماعی بودند، انجام شد. 19 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند و در دو گروه شاهد و مداخله به روش تصادفی جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون که با استفاده از مقیاس سنجش علائم ترس از ارزیابی منفی (FNE) و پرسشنامه سنجش علایم هراس اجتماعی(SPSAQ) به عمل آمد، گروه مداخله تحت 8 جلسه هفتگی درمان فراشناختی قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل مداخله دریافت نکرد. پس آزمون و پیگیری (سه ماه) با همان ابزار انجام گرفت.یافته ها: یافته‌ های تحلیل بوسیله کواریانس چند متغیره نشان داد که درمان فراشناختی در مهار علائم ترس از ارزیابی منفی در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی تاثیر معنی ‌داری دارد (p< 0.05).استنتاج: این مداخله بر ارتقا مهارت ‌های انطباقی کارآمد و انعطاف ‌پذیر از طریق فرایندهای فراشناختی و تاثیر آن در کاهش ترس از ارزیابی منفی در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی تاکید می ‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Metacognitive Therapy on Symptoms of Fear of Negative Evaluation in Patients Afflicted with Social Phobia
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Fear of negative evaluation consists of anxiousness about other people’s evaluation of oneself, worries resulting from these negative evaluations, and the expectations from others, that they would develop only negative evaluations of one. The purpose of the present study was to determine the effect of metacognitive therapy (MÇT) on symptoms of fear of negative evaluation in social phobia disorder patients. Materials and methods: This study was carried out as a controlled clinical trial. Participants were referred from clinics in the city of Shiraz, Ïran, and 19 patients were selected. They were randomly assigned to either the experimental or the control group. Âfter running the pretest, which was done using the fears of negative evaluation scale (FNË) and social phobia symptoms assessment questionnaire (SPSÂQ), the experimental group received 8 weekly metacognitive intervention sessions, while the control group received no intervention. Post-test and follow-up (after 3 months) were performed using the same tools. Results: The results of analysis of multivariate covariance showed that MÇT had a significant effect on alleviating the symptoms of fear of negative evaluation (p< 0.05). Çonclusion: This intervention emphasizes on the promotion of efficient adaptive and flexible skills through metacognitive processes and their effect on a decrease in fear of negative evaluation in patients suffering social phobia disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدحسین بهادری | m h bahadori
department of psychology, üniversity of ïsfahan, ïsfahan, ïran
اصفهان خ هزار جریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مهرداد کلانتری | m kalantari


حسین مولوی | h molav


مرضیه جهان بخش | m jahanbakhsh



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-677&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات