مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۲۰۴-۲۱۱

عنوان فارسی تبیین علایم بالینی روان شناختی نوجوانان بر اساس الگوی زیستی شخصیت گری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف : در سال های اخیر افزایش علاقه به نظریه سیست م های روانی عصبی مرتبط با انگیزش و هیجان، شخصیت و آسیب شناسی روانی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است . در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سیستم های مغزی رفتاری با علایم روان شناختی دانش آموزان شهرستان بهارستان و رباط کریم استان تهران انجام گرفت. مواد و روش ها: بدین منظور 340 دانش آموز مقطع سال چهارم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان بهارستان و رباط کریم و (SCL-90-R) 170 پسر و 170 دختر ) با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و با چک لیست نشانه های اختلالات روانی ) مقیاس سیستم های بازدارنده / فعال ساز رفتاری مور د آزمون قرار گرفتند . داده ها پس از جم ع آوری با نرم افزار آماری و با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. SPSS-17 و (p< 0/ و تجربه علایم اضطراب ( 05 (BAS) یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین سیستم فعال ساز نیز حاکی از آن بود که بین (BIS) رابطه معنی داری وجود دارد . نتایج در سیستم بازدارنده (p< 0/ روان پریش گرایی ( 05 5 از تجربه نشانگان بالینی توسط / این سیستم با تمام ابعاد نه گانه علایم روان شناختی رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین 8 تبیین می شود. (BIS) سیستم بازارنده به عنوان (BIS) استنتاج: با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر می رسد نظریه حساسیت به تقویت و سیستم بازدارنده یکی از اجزاء آن سهم مهمی در تبیین اختلالات روان شناختی در افراد خصوصاً نوجوانان به همراه داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نشانگان بالینی، نوجوانان، الگوی زیستی شخصیت، نظریه گری

عنوان انگلیسی Explaining the Psychological Symptoms in Adolescents Based on the Gray’s Biological Models of Personality
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: In recent years, interest to behavioral-neural theory system associated with motivation and emotion Personality and Mental Pathology over the past has been taken into consideration. In this regard, the present study was aimed at doing the relationship between behavioral-neural system with clinical psychological symptoms in the students of Baharestan and Robatkarim. Material and Methods: In this regard, 340 high school students (170 boys-170 girls) in Baharestan and Robatkarim were selected by cluster sampling method and then tested by symptom Check List -90-r(SCL-90-R) and Inventory behavior inhibition behavioral activation system. The data were analyzed using by software SPSS-17 and Pearson Correlation coefficient and the step by step regression Results: The results show that there is a significant relationship between Behavioral activation system (BAS) and anxiety (P< 0.05) and psychosis (P< 0.05). The result about Behavioral inhibition system (BIS) shows that there was a significant relationship between this system with all the 9 syndromes. Also, result regression shows that 0/5/8 of experience of symptoms were explained by Behavioral inhibition system (BIS). Conclusion: It seems the result of the present Reinforcement Sensitivity Theory and Behavioral inhibition system (BIS) is one of important components in explaining clinical psychological symptoms in individuals especially the adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصور علی مهدی | mansour alimahdi


معصومه رحیم خانلی | masoumeh rahimkhanli


صمد فهیمی | samad fahimi


مینا مجتبایی | mina mojtabai


آمنه سادات کاظمی | ameneh sadat kazemi


ذبیح اله رامش خواه | zabih rameshkhah



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1466-93&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات