مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۳، شماره ۱۰۴، صفحات ۱۲-۱۸

عنوان فارسی بررسی شیوع اختلال بیش فعالی و نقص توجه در دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهرستان ساری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اختلال بیش فعالی و نقص توجه (Attention deficit hyperactivity disorder یا ADHD)، الگوی پایدار کاهش توجه و بیش فعالی و رفتارهای تکانشی است که از آن چه به طور معمول در کودکان و نوجوانان با سطح رشد مشابه دیده می‌شود، شدیدتر است. اطلاعات درستی از میزان این اختلال در دوران نوجوانی در کشورمان در دسترس نمی‌باشد. با توجه به اهمیت مشکل و تغییر تابلوی بالینی این بیماری در دوران نوجوانی، مشخص شد که علایم این اختلال، به ویژه نقص توجه، در دوران نوجوانی بیشتر دیده می‌شود. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی شیوع این اختلال در دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان ساری اجرا شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه مورد بررسی دانش‌آموزان 17-14 ساله دبیرستانی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 91-1390 شهر ساری بودند. در این مطالعه، از مقیاس سنجش Connors -فرم والدین- (Connors parent questionnaire) استفاده شد و پس از جمع‌آوری پرسش‌نامه‌ها، داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین سنی در دانش‌آموزان مبتلا به ADHD، 5/1 ± 1/15 سال بود و تفاوت آماری معنی‌داری بین سن افراد مبتلا به بیش فعالی، با افراد غیر مبتلا، وجود نداشت. میزان شیوع ADHD در این مطالعه، 2/14 درصد بود. اگر چه شیوع ADHD در پسران بیشتر از دختران بود، اما این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار نبود. استنتاج: شیوع اختلال بیش فعالی و نقص توجه در نوجوانان شهرستان ساری قابل توجه بود و با توجه به شیوع به نسبت بالای این اختلال، اهمیت سلامت روانی دانش‌آموزان به عنوان آینده سازان کشور ،ضرورت شناسایی، درمان و پیگیری گروه‌های در معرض خطر توسط نهاد‌های مسؤول آشکار می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال بیش فعالی و نقص توجه، شیوع، نوجوانان، ساری

عنوان انگلیسی Prevalence of Attention Deficit Hyper Activity Disorder in High-School Students of Sari, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Attention deficit hyper activity disorder (ADHD) is a serious disorder for childhood and adolescents that disables and retards the patient in social relationship. This research aimed to determine the prevalence of ADHD in High-School Students of Sari, Iran. Materials and methods: In this cross-sectional description-analytical study, the study population was 14-17 years old students of high-schools in Sari town. The data-collection tool was Conners parent questionnaire completed by the students’ parent after sending their home. The collected data were analyzed using SPSS software. Results: The mean age of the cases was 15.8 ± 2.1 years. The prevalence of the ADHD prevalence was 14.2% the prevalence in boys was more but the difference was not significant. Conclusion: Considering the prevalence of ADHD in Sari, the screening, treatment and follow-up programs should be planned to improve the situation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عارفه شفاعت | arefeh shafaat


عبدالحکیم تیرگری سراج | abdolhakim tirgari seraj


سید محمد مهدی دانشپور | seyed mohamad mehdi daneshpoor


مینا حاجیان | mina hajian


محمد خادملو | mohammad khademloo



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2554-8&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات