مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۳، شماره ۱۱۰، صفحات ۲۴۴-۲۵۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش بر آگاهی و عزت نفس مراقبین بیماران مبتلا به سکته مغزی: یک کارآزمایی مورد- شاهد تصادفی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: مراقبت از مبتلایان به سکته مغزی تنش زیادی برای مراقب ایجاد می‌کند. افزایش آگاهی از اصول مراقبتی، می‌تواند منجر به تأمین عزت نفس مراقبین گردد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مراقبت خانواده- محور بر آگاهی و عزت نفس مراقبین این بیماران انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی مورد- شاهد تصادفی با شرکت 88 مراقب از مبتلایان به سکته مغزی انجام شد که با نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه‌های شاهد (44 نفر) و مورد (44 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مشخصات فردی، بررسی آگاهی و عزت نفس Rosenberg بود که قبل و یک ماه بعد از مداخله، توسط کلیه مراقبین تکمیل شد. مداخله آموزشی در گروه‌های 11 نفری در پنج جلسه انجام شد. داده‌ها با آزمون‌های 2χ، Independent t و Paired t توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 16تحلیل شد. یافته‌ها: بین میانگین نمرات آگاهی و عزت نفس گروه‌های مورد و شاهد قبل از مداخله اختلاف معنی‌داری وجود نداشت (821/0 = P)، اما یک ماه پس از مداخله، آگاهی و عزت نفس گروه مورد به نحو چشمگیری (001/0 > P) نسبت به گروه شاهد افزایش یافت. همچنین رابطه مثبتی بین دانش و عزت نفس مراقبین گروه مورد به دست آمد (001/0 > P). استنتاج: آموزش مراقبین بیماران مبتلا به سکته مغزی بر اساس الگوی توانمند سازی خانواده- محور می‌تواند منجر به افزایش آگاهی و عزت نفس آنان و در نتیجه یاری آنان در مراقبت کارآمد و بهبود ایفای نقش شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش خانواده- محور، آگاهی، عزت نفس، مراقب، سکته مغزی

عنوان انگلیسی The effect of family-based education on knowledge and self-esteem of caregivers of patients with stroke: a randomized controlled trial
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: While taking care of patients with stroke is stressful for caregivers, being aware of the principles of caring for these patients increases caregivers’ self-esteem. The purpose of this study was to determine the effect of family-based education on the caregivers’ awareness and self-esteem. Materials and methods: This clinical trial study was conducted on 88 caregivers selected by convenience sampling and randomly divided into two equal groups of case and control (n = 44). Data gathering devices were demographic questioner, awareness questioner, and Rosenberg’s self-esteem scale which were completed before and one month after the educational intervention. Educating the subjects was performed in 5 sessions. Data were analyzed using chi-square, paired and independent t tests. Results: There was not any significant difference between mean scores of awareness and self-esteem of the groups before the intervention (P = 0.821). One month after the intervention, the mean scores of awareness and self-esteem were increased considerably in case group compared with controls (P < 0.001). In addition, the study demonstrated a positive correlation between knowledge and self-esteem in case group members (P < 0.001). Conclusion: Family-based education of the caregivers of patients with stroke increases their awareness and self-esteem lead to efficient care of the patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهناز خطیبان | mahnaz khatiban
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

اکرم خیرالهی | akram kheirollahi
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

خدایار عشوندی | khodayar oshvandi
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

فاطمه الحانی | fatemeh alhani
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

جواد فردمال | javad feradmal
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-133&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات