|
پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۱۹۹-۱۸۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی شیوع اختلالات یادگیری و پیش بینی کننده های جمعیت شناختی |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مطالعه به منظور بررسی پیشبینی کنندههای جمعیت شناختی شیوع اختلالات یادگیری در دانشآموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی در سیستان و بلوچستان انجام شد. در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 864 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و با بهرهمندی از مصاحبه بالینی، چک لیستهای مربوط به اختلالات یادگیری مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر بررسی شدند. تحلیل دادهها با روش توصیفی و استنباطی و با نرم افزارSPSS-19 انجام شد. نتایج نشان داد که شیوع اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان 1/23 درصد میباشد. بین دوزبانگی و تحصیلات والدین با نمره اختلالات یادگیری رابطه منفی معنیدار وجود داشت. به این ترتیب، بین تولد و اختلالات یادگیری رابطه ای وجود ندارد. نوع جنس و تحصیلات پدر نیز میتوانند اختلالات یادگیری را در دانش آموزان پیش بینی نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پیش بینی کننده های جمعیت شناختی، اختلالات یادگیری، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigate Prevalence and Demographic predictors of learning disabilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Prevalence, Demographic predictors, learning disabilities |
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
https://japr.ut.ac.ir/article_63681_69c9a7d7b2858020715f42875304eb9b.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1444/article-1444-601188.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|