پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۱۹۹-۱۸۱

عنوان فارسی بررسی شیوع اختلالات یادگیری و پیش بینی کننده های جمعیت شناختی
چکیده فارسی مقاله این مطالعه به منظور بررسی پیش­بینی کننده­های جمعیت شناختی شیوع اختلالات یادگیری در دانش­آموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی در سیستان و بلوچستان انجام شد. در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 864 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند و با بهره­مندی از مصاحبه بالینی، چک لیست­های مربوط به اختلالات یادگیری مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر بررسی شدند. تحلیل داده­ها با روش توصیفی و استنباطی و با نرم افزارSPSS-19  انجام شد. نتایج نشان داد که شیوع اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان 1/23 درصد می­باشد. بین دوزبانگی و تحصیلات والدین با نمره اختلالات یادگیری رابطه  منفی معنی­دار وجود داشت. به این ترتیب، بین تولد و اختلالات یادگیری رابطه ای وجود ندارد. نوع جنس و تحصیلات پدر ­نیز می­توانند اختلالات یادگیری را در دانش آموزان پیش بینی نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیش بینی کننده های جمعیت شناختی، اختلالات یادگیری،

عنوان انگلیسی Investigate Prevalence and Demographic predictors of learning disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Prevalence, Demographic predictors, learning disabilities

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی https://japr.ut.ac.ir/article_63681_69c9a7d7b2858020715f42875304eb9b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1444/article-1444-601188.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات