مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۵، شماره ۱۳۴، صفحات ۳۳۵-۳۳۹

عنوان فارسی رابطه استرس شغلی و حمایت اجتماعی در پیش بینی رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه بین استرس شغلی و حمایت اجتماعی و تعیین سهم دو متغیر در پیش بینی رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد. مواد و روش‌ها: در این پژوهش همبستگی از میان 1400 نفر از کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی مازندران 302 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری در این پژوهش پرسشنامه های رضایت شغلی، استرس شغلی و حمایت اجتماعی بود. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که، استرس شغلی با ضریب بتا (15/0-)، جنسیت با ضریب بتا (106/0-)، وضعیت تأهل با ضریب بتا (10/0-)، تأثیری معکوس بر رضایت شغلی دارند. همچنین نوع استخدام با ضریب بتا (07/0) و حمایت اجتماعی با ضریب بتا (80/0)، تأثیری مثبت بر رضایت شغلی دارند. استرس شغلی و حمایت اجتماعی به ترتیب فقط 75/0 و 64 درصد از تغییرات رضایت شغلی را به خود اختصاص می دهند. استنتاج: با توجه به یافته های این مطالعه ایجاد انگیزش و حمایت اجتماعی بیشتر در میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران میتواند رضایت شغلی آنها را افزایش داده و باعث کاهش استرس شغلی در آنان شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس شغلی، حمایت اجتماعی، رضایت شغلی

عنوان انگلیسی Relationship between Job Stress and Social Support in Prediction of Job Satisfaction in the Recruits of Mazandaran University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: This study aimed to investigate the relationship between job stress, social support, and job satisfaction in the personnel of Mazandaran University of Medical Sciences, Iran. Materials and methods: In this study, 302 individuals were selected from 1400 staff in Mazandaran University of Medical Sciences using stratified random sampling. Data was collected using Berry Field and Ruth questionnaire of job satisfaction, Occupational Stress Inventory (OSI), and Social Support Appraisals (SS-A). Results: There were inverse relationships between job satisfaction and job stress (r=-0.15), gender (r=-0.106), and marital status (r=-0.10). Positive relationships were observed between type of employment (r=0.07) and social support (r=0.80) and job satisfaction among employees. Job stress and social support were found to be responsible for 0.75% and 64% of the changes in job satisfaction. Conclusion: According to the findings, incentives and social supports could increase job satisfaction and reduce job stress in the personnel of Mazandaran University of Medical Sciences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله social support, job satisfaction, job stress

نویسندگان مقاله زین العابدین حسینی | zeynolabedin hosseini
msc in clinical psychology, faculty of humanities, islamic azad university, sari branch, sari, iran
ساری دانشگاه آزاد اسلامی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

خدیجه پناهنده وانسفلی | khadijeh panahandeh vansofla
phd in psychology, faculty of humanities, islamic azad university, sari branch, sari, iran
دکترای روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)

بهرام میرزاییان | bahram mirzaian
assistant professor, department of psychology, faculty of humanities, islamic azad university, sari branch, sari, iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-222&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات