مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۶، شماره ۱۳۹، صفحات ۲۵۸-۲۷۲

عنوان فارسی انزال زودرس: مروری بر تعاریف و طبقه بندی
چکیده فارسی مقاله انزال زودرس احتمالاً شایع‌ترین کژکاری جنسی در مردان است که شیوع آن در کل دنیا تقریباً 30 درصد است. انجام پژوهش‌های شیوع‌شناسی، تشخیص دقیق، انجام درمان مناسب و ارزیابی کارآزمایی‌های بالینی، نیازمند تعریفی است که مورد پذیرش همگانی قرار گیرد و قابلیت عملیاتی سازی داشته باشد. متون پژوهشی، تعاریف مختلفی از انزال زودرس ارائه داده‌اند. پرکاربردترین آن‌ها، تعریف راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) است. با این‌ حال، اکثر این تعاریف نویسنده- محور بوده تا مبتنی بر شواهد و بر اساس پژوهش‌های همه‌گیرشناسی یا پژوهش‌های بالینی نیست. در این مقاله با بررسی 41 مقاله، تعاریف مختلف از انزال زودرس مرور گردید، ملاک‌های این تعاریف برای انزال زودرس مورد بحث قرار گرفت و طبقه‌بندی انواع نشانگان این اختلال ذکر شد. یافته‌ها نشان داد تعاریف و طبقه‌بندی‌هایی که چند بعدی بوده و دارای چند ملاک تشخیصی خصوصاً ملاک‌های عینی مانند زمان انزال دورن واژنی (IELT) باشند، تعاریف و طبقه‌بندی‌های مناسب‌تری هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انزال زودرس، تعریف، عملیاتی سازی، طبقه‌بندی

عنوان انگلیسی Premature Ejaculation: Review of Definitions and Classification
چکیده انگلیسی مقاله Premature ejaculation is likely the most common sexual dysfunction in men with a worldwide prevalence of approximately 30%. Epidemiological studies, accurate diagnosis, appropriate treatment and evaluation of clinical trials need a universally acknowledged definition that is also capable of operationalization. Studies have defined premature ejaculation differently. The most widely used definition is the DSM-IV-TR definition. However, the majority of these definitions are authority-based rather than evidence-based, and has no support from clinical and/or epidemiological studies. In this article, 41 articles were examined, various definitions of premature ejaculation were reviewed, definition criteria of it were discussed and classification of this dysfunction was mentioned. The results showed that multidimensional classifications and definitions using various diagnostic criteria, especially objective criteria like IELT are the most appropriate ones.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد سلطانی زاده | mohammad soltanizadeh
assistant professor, department of psychology, payam noor university, tehran, iran
صفهان خیابان شمس آبادی، روبروی بیمارستان سینا، ساختمان فارابی، طبقه 4
سازمان اصلی تایید شده: بیمارستان سینا تهران

حمیدطاهر نشاط دوست | hamid taher neshatdoost
professor, department of psychology, university of isfahan, isfahan, iran
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مهرداد کلانتری | mehrdad kalantari
professor, department of psychology, university of isfahan, isfahan, iran
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مهرداد صالحی | mehrdad salehi
professor, department of psychiatry, behavioral sciences research center, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
استاد، گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

محمدحسین ایزدپناهی | mohammad hossein izadpanahi
assistant professor, department of urology, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
استادیار، گروه اورولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-311&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات