مهندسی عمران مدرس، جلد ۱۵، شماره Supplementary Issue-، صفحات ۱۶۱-۱۶۸

عنوان فارسی تحلیل اصطکاک و بافت روسازی آسفالتی با استفاده از دستگاه آونگ انگلیسی و آزمایش پخش ماسه
چکیده فارسی مقاله لغزنده شدن سطح راه ها یکی ازعواملی است که احتمال وقوع تصادفات را افزایش می دهد. اصولاً لغزش زمانی اتفاق می افتد که ضریب اصطکاک بین لاستیک و سطح راه برای حفظ چسبندگی بین این دو کافی نباشد. با افزایش سرعت وسیله نقلیه و حجم ترافیک که دو عامل اساسی در مسئله سرخوردگی هستند، این موضوع اهمیت زیادی پیدا کرده است. بطوری که امروزه کنترل مقاومت سرخوردگی‌ روسازی ها در کشورهای پیشرفته صنعتی امری مهم بوده و در طرح روسازی ها بدان توجه کامل می‌شود. اصطکاک راه با تغییر عوامل متعددی از جمله مشخصات سطح آسفالت، مشخصات لاستیک، درجه رطوبت راه و شرایط عملکردی وسیله نقلیه تغییر می کند . در این تحقیق با مطالعه موردی خیابانی با ترافیک سنگین واقع در منطقه بیست شهر تهران و بررسی اطلاعات آماری مربوط به ترافیک و تصادفات آن ، آزمایشات مربوط به آسفالت در بزرگراه شهید رجایی تهران مسیر شمال به جنوب حد فاصل پل آزادگان تا بیمارستان شهدای هفتم تیر انجام و سپس آزمایشات میدانی به وسیله دستگاه آونگ انگلیسی برای تعیین مقاومت لغزشی و آزمایش پخش ماسه برای تعیین بافت درشت روسازی انجام گردید و نهایتاً با بررسی ارتباط بین داده ها و نتایج آزمایشات، نمودارهای چگونگی تغییرات مقاومت لغزشی نسبت به زمان بر اثر عبور ترافیک ارائه گردیده است که با مقایسه نتایج با استاندارد ها می توان نتیجه گرفت که پس از گذشت 7 ماه نیاز به بهبود مقاومت لغزشی روسازی آسفالتی می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مقاومت لغزشی،آونگ انگلیسی،بافت روسازی،تصادفات

عنوان انگلیسی Analysis of friction and texture of asphalt pavement by British pendulum tester and sand patch test
چکیده انگلیسی مقاله Slipperiness of the road surface is one of the factors which increase the risk of accident. In fact slip occurs when the coefficient of friction between the tire and road surface is not enough to keep the adherence between the two. Skid should not be considered as a separate issue, but to solve this problem, we should optimize properties of tire and road which leads to decrease in possibility of skid. This is a fact that the less the skid resistance value, the more accidents in fall and winter which have more rain. Road friction changes with change of many factors such as properties of pavement surface, properties of tire, moisture of road and performance of vehicle. There is a need to manage skid resistance systematically to maintain the level of safety performance of roadway surfaces. This study focused on the development of a skid resistance deterioration model based on the analysis of skid data inventory collected in Tehran. This field study has been performed by examining the statistical information related to traffic and accidents and case study of a street with heavy trafficin inTehran as follows. Hot mix asphalt was provided from factories of municipality of Tehran and was distributed and tests of hot mix asphalt were done by Marshal test; then British pendulum method was used to determine the microtexture, and sand patch test was used to determine mean surface macrotexture depth. Finally by repeating the test in time intervals within 18 months and investigating the relationship between the data and test results, charts of state of changes of skid resistance over time were presented which indicated that slip resistance of asphalt pavement decreases by time and traffic crossing. First this decrease is more and then gradually declines. By comparing the results with standard it is concluded that the skid resistance of asphalt pavement should be improved after 7 months. result shows the variation of pavement skid resistance versus pavement age. Also by investigating the statistical reports given by the road police in the aforesaid street it was found that about 50% of the accidents are related to function of brakes of vehicles and friction resistance and comparing the statistics reveals that after the road surface is improved by asphalt, accidents in case study street decreased by 25%. After that with comparing the number of accidents in the studied street in the second 6-month of year and during the year especially in accident prone points it was found that number of accidents in the second 6-month is 70% of the whole year. This indicates the particular effect of weather condition in rainy season and decrease of skid resistance of pavement due to roads surface wetting on number of accidents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصور فخری | mansour fakhri
associate professor, faculty of civil engineering, Khaje Nasireddin-e Toosi University
دانشیار ، دانشکده مهندسی عمران ،دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی

ابوالفضل حسنی | abolfazl hassani
professor, , Faculty of Civil and Environmental Eng, Tarbiat Modares University
استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس

محمد کاری | mohammad kari
M.Sc. of civil Engineering, faculty of civil engineering, Islamic Azad University south Tehran branch
کارشناس ارشد ، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-16-1000-549&slc_lang=fa&sid=16
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-598967.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات