مهندسی عمران مدرس، جلد ۱۵، شماره Supplementary Issue-، صفحات ۱۰۷-۱۱۶

عنوان فارسی بررسی آزمایشگاهی تاثیر فاصله پانتون‌ها بر ضریب عبور موج از موج‌شکن شناور پانتونی دوبل
چکیده فارسی مقاله چکیده در این تحقیق نتایج بررسی آزمایشگاهی عملکرد یک موج‌شکن شناور پانتونی دوبل متشکل از دو ردیف پانتون جدا ارایه می گردد. در مجموع 160 آزمایش با شرایط مختلف پریود و ارتفاع موج، فاصله پانتون ها و نحوه مهاربندی آنها در آزمایشگاه سازه‌های دریایی دانشگاه تربیت مدرس و در فلوم امواج با توانایی تولید امواج نامنظم انجام شده است. در مقاله حاضر با در نظر گرفتن ضریب عبور موج (نسبت ارتفاع موج عبوری به ارتفاع موج برخوردی به سیستم موج‌شکن شناور)، به عنوان پارامتر هدف، مقدار ضریب عبور موج تحت اثر تغییرات فاصله بین پانتون‌ها بررسی شده و نتایج بدست آمده مورد مقایسه قرارگرفته اند. برای تحلیل داده‌های خام برداشت شده از آزمایش‌های انجام یافته، روش دامنه فرکانسی مورد استفاده قرار گرفته است. بررسی تاثیر فاصله قرارگیری پانتون‌ها نسبت به هم به عنوان پارامتر اساسی در این تحقیق آزمایشگاهی مورد نظر قرار گرفته ‌است. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهند که میزان عبور موج برای موج‌شکن شناور پانتونی دوبل در فاصله نسبی بین 8/0 تا 9/0 (فاصله قرارگیری دو پانتون نسبت به هم 8/0 تا 9/0 برابرِ طول موج طرح) کمترین مقدار خود را دارد و همچنین بیشترین میزان عبور موج برای حالتی است که دو پانتون در فاصله نسبی 3/1 الی 4/1 قرارگیرند. کلمات کلیدی: موج نامنظم، موج‌شکن شناور دوبل، ضریب عبور، فاصله بین پانتون‌ها.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نامنظم،موج‌شکن شناور دوبل،ضریب عبور،فاصله بین پانتون‌ها

عنوان انگلیسی Effects of distance between pontoons on wave transmission coefficient of dual floating breakwaters.
چکیده انگلیسی مقاله Abstract In spite of the large amount of work that has been done on coastal regions, a specific design for low-cost shore protection was serious need in small ports. Coastal protection structures are using to provide secured area for navigation and berthing of vessels. Using the breakwaters is the most popular method of coastal protection. Floating breakwaters are also using to provide partly calm water area by less cost in comparison with other breakwaters. Mentioned breakwater type is usually performed in small craft harbors that need impermanent calmness with low costs. Floating pontoons are one of the most usual floating breakwater types that composed of connected pontoons. Reports show that pontoon type floating breakwaters have appropriate performance in order to coastal protection. Floating breakwaters used to create tranquility in port. The floating breakwater use plenty in marine works, military operations, fishery activities, and recreational ports are abundant. In many ports, output ports are significantly affected by influx of waves, hence the existence of a floating breakwater seems to be necessary to increase efficiency and provide a safe environment for the ship. Breakwaters made in practical work, trying to reduce wave's height in a specific location. The first record about a floating structure as a breakwater dates back to the early19th century. In 1811 General Bentham, the Civil Architect and Principle Surveyor of the Royal Navy of Great Britain, proposed a breakwater model for the British fleet at Plymouth. The Breakwater would consist of triangular sections of floating wooded frames moored with iron chain. The project cost was about one-tenth the cost of the rubble and granite mound structure which was finally adopted. The idea was rejected due to the concerns about its effectiveness during severe storms. In present research that conducted at hydraulic and marine structures laboratory of Tarbiat Modares University, two separated pontoons with variable distances, have been used as floating breakwater system. Considering the wave transmission coefficient as a main performance parameter, performance of the floating breakwater studied under the effect of the variation of distances between pontoons. In order to this, 160 tests lead in the wave flume and their results were compared with each other. Frequency domain method was used to analysis the raw data to decrease errors that may occur in time domain analysis method. In present research effects of distance between pontoons have been examined and the optimum distance of pontoons that leads to minimum transmission coefficient have studied. Results show that wave transmission coefficient of dual floating breakwaters is minimum at the range of the relative distance about 0.8 – 0.9 and its quantity will be maximum when relative distance of dual floating pontoons is at the range of 1.3-1.4. Keywords: irregular wave, dual pontoon floating breakwater, wave transmission coefficient, distance between pontoons.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی صنایعی | Mehdi صنایعی
دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-16-1000-2800&slc_lang=fa&sid=16
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-598963.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات