این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۳۹۱-۴۱۴
عنوان فارسی
تحلیل زبانشناختی گفتمانهای رقیب در پرونده بورسیههای تحصیلی: رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف
چکیده فارسی مقاله
در پژوهش حاضر که با هدف ارتقای دانش انتقادی خوانندگان انجام میپذیرد برآنیم تا نگاه ایدئولوژیک گفتمان-های رقیب را با بکارگیری نظریه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف در متون رسانهای رمزگشایی کرده و معانی بیش از صورت زبانی را با توصیف و تبیین ساختهای زبانی آشکار نماییم. بدین منظور، متونی را با محوریت موضوع اعطای بورسیههای تحصیلی توسط دولت دهم برمیگزینیم. دادههای پژوهش حاضر از رسانه مطبوعاتی دو گفتمان رقیب (اصولگرا و اعتدالگرا) در یک بازه زمانی مشخص (آبان ماه سال 1393) جمعآوری میشوند. تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از آن است که نماینده گفتمان اصولگرا (روزنامه کیهان) به مراتب بیش از نماینده گفتمان اعتدالگرا (روزنامه اعتماد) از ساختهای ایدئولوژیک در سطح توصیف اعم از روابط مفهومی واژهها، علائم سجاوندی و ساختهای نحوی و گفتمانی (بهکارگیری استعاره، ساخت های نحوی نشاندار و پیشفرضها و ...) استفاده کردهاند و بدین وسیله سعی در تکذیب گفتمان مورد بحث (تخصیص بورسیههای تحصیلی در دولت دهم) را داشته اند در حالی که متون روزنامه اعتماد از بار ایدئولوژیکی کمتری برخوردار بوده و نگارندگان با استفاده از راهبرد کمیت زبانی و ارائه نمونهها و شواهد در جهت تأیید گفتمان مد نظر عمل مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل گفتمان انتقادی،الگوی فرکلاف،بورسیههای تحصیلی
عنوان انگلیسی
Linguistic analysis of the rival discourses in the educational scholarships file: Faircloughʼs critical discourse analysis approach
چکیده انگلیسی مقاله
In the present study, which aims to promote the critical knowledge of the readers we are going to reveal the ideology of rival discourse based on Faircloughʼs critical discourse analysis approach in journalistic texts by encoding them and discovering the meanings beyond the forms of the language structures. To achieve this goal, we determine to analyze one specific topic which appears in different discourse framework based on Faircloughʼs critical discourse analysis approach. So we select some texts with the subject of offering educational scholarships in the tenth government of Islamic Republic of Iran. The data of this research are collected from two rival journalistic media (Keyhan and Eatamad newspaper) at the specified interval (November 1993). The data analysis demonstrates that Keyhan authors use more ideological structures at the descriptive level such as using punctuations, metaphors, marked syntactic structures and presuppositions to castrate or deny the mentioned discourse. While, the writers of Eatemad try to uphold the said discourse by using quantity strategy and giving instances.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فردوس آقاگل زاده | Ferdows aghagolzadeh
Associate Professor of Linguistics, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
دانشیار زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
طاهره طارمی | tahere taromi
PhD student, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
دانشجوی دکتری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-7744&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595267.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات