این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۷، شماره ۷، صفحات ۱۲۵-۱۵۰
عنوان فارسی
بازنمایی نحوی افعال وجهی «بایستن» و «شدن» در زبان فارسی
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله سعی میشود با در نظر گرفتن رفتار نحوی-معنایی افعال وجهی اصلی ( شدن و بایستن) در زبان فارسی، در مورد ارتقایی یا کنترلی بودن این افعال تصمیم مناسبی اتخاذ شود. با توجه به دیدگاههای قبلی در این خصوص سه فرضیه مطرح میگردد: الف. افعال وجهی معرفتی ارتقایی و افعال وجهی بنیادی اعم از تکلیفی و پویا کنترلی هستند. ب. افعال وجهی معرفتی و همچنین بنیادی از نوع تکلیفی غیرمستقیم که مشارک برونی هستند ارتقایی وافعال وجهی بنیادی پویا و تکلیفی مستقیم که مشارک درونی هستند کنترلی هستند ج. تمامی انواع افعال وجهی ارتقایی هستند. در مقالۀ حاضر با بهرهگیری از تبیینهای معنایی و نحوی، نتیجه گرفته میشود در این زبان، افعال وجهی اصلی که همگی گزارهای هستند چه معرفتی باشند چه غیر معرفتی و چه مشارک درونی باشند چه مشارک برونی، ساختار ارتقایی را تشکیل میدهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی،افعال وجهی اصلی،معرفتی،بنیادی،ارتقایی،کنترلی
عنوان انگلیسی
Syntactic Representation of Modal Verbs “bayestæn and šodæn” in Persian
چکیده انگلیسی مقاله
In this article, considering syntactic and semantic behavior of central modal verbs (Bayestæn, Šodæn) in Persian, we try to make a suitable decision about these verbs by demonstrating whether they are control or raising verbs. Based on previous point of views, we proposed three hypotheses: a) epistemic modals are raising and root modals including deontic and dynamic modals are control verbs b) epistemic and indirect deontic root modals having external participant are raising but dynamic and direct deontic root modals having internal participant are control verbs c) all kinds of models are raising verbs. In this article, using semantic and syntactic accounts, we concluded central modals which all of them are propositional in Persian, whether epistemic or root and whether internal or external participant are raising.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Epistemic,Root,raising,Control,Central modals
نویسندگان مقاله
رضوان متولیان نائینی | Rezvan Motavallian Naeini
Assistant Professor of Linguistics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
استادیار زبانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-2661&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595229.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات