این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 20 آبان 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۷، شماره ۷، صفحات ۵۱-۷۱
عنوان فارسی
بی اهمیت جلوه دادن مطالب در ارائههای علمی فارسی: دسته بندی بر اساس نقش در کلام
چکیده فارسی مقاله
امروزه سخنرانی علمی کلاسی مهمترین شیوه تدریس در دانشگاهها است. با توجه به ازدیاد مطالب شفاهی و بصری بیانشده در طی یک سخنرانی علمی و اهمیت بخشی از این مطالب در ارزیابی پایانترم، دانش چگونگی پررنگ یا کمرنگ کردن مطالب در این سخنرانیها میتواند برای فارسی آموزان مفید واقع شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی چگونگی کمرنگ کردن یا بیاهمیت جلوه دادن مطالب در سخنرانیهای علمی فارسی است. این پژوهش بهطور ویژه سعی دارد تا با استفاده از روش تحقیق ترکیبی و مبتنی بر یک رویکرد پیکره محور، نقشهای کلامی نشانگرهای مطالب کم یا بیاهمیت را بررسی نماید. این نشانگرها از 60 سخنرانی مندرج در پیکره فارسی سخن استخراج شدند. پس از استخراج، نشانگرها ازلحاظ نقش کلامی دستهبندی شدند. نتایج پژوهش حاکی از این است که: 1) پنج نقش کلامی برای نشانگرهای نکات کماهمیت یافت شد. این نقشها عبارتاند از: «سازماندهی کلام»، «تعامل با مخاطب»، «پوشش موضوع»، «وضعیت مطلب» و «ارتباط با امتحان». 2) از این پنج دسته نشانگر، «پوشش موضوع» و «وضعیت مطلب» به ترتیب بیشترین شمار را به خود اختصاص دادند. 3) «سازماندهی کلام»، «تعامل با مخاطب» و «ارتباط با امتحان» کم تکرارترین نشانگرها بودند. بهطورکلی، نتایج بدست آمده نشان میدهد که کمرنگ کردن مطالب در سخنرانی علمی لزوماً مستلزم تعامل با مخاطب و یا تقسیم کلام به نکات مهم و غیر مهم نیست. در عوض، مطالب غیرضروری سخنرانی را میتوان با استفاده از عباراتی که بهصورت صریح یا تلویحی بین آنچه ارائهدهنده میخواهد پوشش بدهد یا بگذرد مرز ایجاد میکنند، کم یا بیاهمیت جلوه داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Signaling Lesser Importance in Persian Academic Lectures: Categorization in Terms of Discourse Functions
چکیده انگلیسی مقاله
Academic lecturing has tuned into the major teaching method in higher education. Due to the excess of verbal and visual information presented in a lecture and the importance of some of these information in the final assessment of a course, an understanding of how unimportant information is marked in lectures is useful. The present investigation was an attempt to investigate how lecturers mark unimportant information in Persian academic lectures. More specifically, this study was aimed to investigate the discourse functions of markers of lesser importance. Based on a mixed-methods approach, markers of lesser importance were extracted from the transcripts of the 60 academic lectures of the Persian corpus of SOKHAN. The derived markers of lesser importance were then analyzed in terms of their discourse functions. Five discourse functions, including discourse organization, audience engagement, subject status, topic treatment, and relating to exam were found. In addition, topic treatment, followed by subject status, accounted for most of the discourse functions of the markers of lesser importance. Moreover, audience engagement, discourse organization, and relating to exam were found to be the least frequent discourse functions. On the whole, the findings suggested that marking lesser importance does not necessarily involves orientation to the audience or organizing the discourse into points and asides. Instead, marking lesser importance most often necessitates using expressions that explicitly or implicitly demarcate boundaries between what the lecturer wishes to talk about, does not intend to go through, or tends to cover briefly.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد زارع | Javad Zare
PhD student inTeaching, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری آموزش زبان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
عباس اسلامی راسخ | Abbas Eslami-Rasekh
Associate in Teaching , University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشیار آموزش زبان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
عزیزالله دباغی | Azizollah Dabaghi
Assistant in Teaching , University of Isfahan, Isfahan, Iran
استادیار آموزش زبان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-2126&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595226.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات