|
Physiology and Pharmacology، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۴۰۴-۴۱۴
|
|
|
عنوان فارسی |
اختلال در یادگیری و حافظه نوزادان موشهای صحرائی متعاقب مواجهه جنینی با امواج موبایل |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: دستگاه موبایل در هنگام استفاده امواج الکترومغناطیسی (EMF) با فرکانس بالا ساطع می کند و نزدیک بودن این وسایل به سر در هنگام استفاده منجر به جذب قسمتی از این امواج الکترومغناطس به داخل مغز و سر می شود. به نظر می رسد خطرات احتمالی ناشی از این تکنولوژی یک نگرانی جدی است. روش: ما تغییرات عملکردی در رفتارهای مربوط به هیپوکمپ فرزندان نر و ماده موش های صحرایی را که به طور مزمن در طی دوران حاملگی به مدت 20-22روز در معرض امواج موبایل بودند با استفاده از آزمونهای یادگیری احترازی غیر فعال و ماز آبی موریس در روزهای 28-30 پس از تولد مورد بررسی قرار دادیم. نتایج: نتایج یادگیری احترازی غیر فعال (آزمون شاتل باکس) و ارزیابی عملکرد حافظه فضائی (ماز آبی موریس) نشان داد که قرار گرفتن در معرض امواج موبایل، یادگیری اکتسابی و تثبیت حافظه را در موش های نر و ماده تحت تاثیر این امواج در مقایسه با گروه کنترل تغییر می دهد. قرار گرفتن در معرض EMF، باعث کاهش یادگیری، حافظه و همچنین افزایش تعداد شوک ها و افزایش مسافت در مقایسه با گروه کنترل شد. با انجام آزمون به خاطر آوری یک و هفت روز پس از شوک، STL به طور قابل توجهی در موش های در معرض موبایل نسبت به موشهای کنترل کاهش یافت. نتایج آزمون پروب بصورت میانگین درصد زمان سپری شده در ربع هدف اندازه گیری شد و نشان داد که قرار گرفتن در معرض EMF، درصد زمان سپری شده در ربع هدف را در مقایسه با گروه کنترل کاهش میدهد. نتیجه گیری: نتایج ما نشان می دهد که امواج موبایل با اختلالات جدی در یادگیری و حافظه همراه است و این نقصهای ناشی از قرار گرفتن مزمن در معرض امواج موبایل شاید استفاده از وسایل تولید کننده EMFرا محدود کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تلفن موبایل، حاملگی، یادگیری و حافظه، فرزندان، موش صحرایی |
|
عنوان انگلیسی |
Mobile phone exposure during pregnancy disrupts learning and memory in rat offsprings |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introduction: Mobile phones create high-frequency electromagnetic fields around them when in use. The close proximity of mobile phones to the user’s head leads to the absorption of part of the electromagnetic waves into the head and the brain. Methods: We have elucidated the alteration in cognitive function of the male and female offspring rats, which were exposed to chronic mobile phone exposure during their gestational period using Shuttle box and Morris Water Maze (~20 days). Results: The results of the passive avoidance and Morris Water Maze assessment of learning and memory performance showed a decrease in learning and memory in rats exposed to mobile phone. Exposure to EMF increased the shock number (Shuttle box test) and distance (Morris Water Maze test) compared to control groups (P< 0.05). When the testing was performed 1 and 7 days after the shock experience (28-30 days post- mobile phone exposure), the step-through latency was significantly decreased in male and female mobile phone-exposed rats compared to the control rats (P< 0.01). Results from the probe test were measured as mean percentage [%] time spent in correct quadrant showed that mobile phone exposure significantly decreased the percent time spent in the correct quadrant compared to control (p< 0.05). Conclusion: Our results suggest that, mobile phone is able to induce a serious disruption in learning and memory and these observed deficits would suggest that we should limit the usage of these instruments during pregnancy. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Mobile phone, Pregnancy, Learning and memory, offspring, Rat |
|
نویسندگان مقاله |
محمد شعبانی | mohammad shabani kerman neuroscience research center, kerman university of medical sciences, kerman, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
طیبه خضری فرد | taybeh khezrifard dept. of biology, science and research branch, islamic azad university, fars, iran.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
مبین آقاپور | mobin aghapour bionic mobin co, kerman, iran
شهرناز پارسانیا | shahrnaz parsania kerman neuroscience research center, kerman university of medical sciences, kerman, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.phypha.ir/ppj/browse.php?a_code=A-10-612-2&slc_lang=en&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
Learning and memory |
نوع مقاله منتشر شده |
Original Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|