|
پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۳۷-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نقش واسطه ای گفتار با خود در مدل مفهومی رابطه رشد زبان و دلبستگی ایمن با خودتنظیمی رفتاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای گفتار با خود در مدل مفهومی رابطه رشد زبان و دلبستگی ایمن با خودتنظیمی رفتاری کودکان است. در این مطالعه همبستگی 128 کودک 3 الی 7 ساله از مهدکودکهای شهر تهران انتخاب شدند. نسخه فارسی آزمون رشد زبان (حسنزاده و مینایی،1380)، مصاحبه اختلال در دلبستگی (اسمایک و زینه، 1999)، مقیاس گفتار با خود (امرایی، 1394)، پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی (شهیم و یوسفی، 1378) و مشاهده ساختارمند خودتنظیمی (پونیتز و همکاران، 2008) بر روی کودک و مادران آنها اجرا شد. از تحلیل مسیر به منظور تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل تجربی دارای شاخصهای برازش مطلوبی است و رشد زبان و دلبستگی ایمن اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر خودتنظیمی رفتاری دارند. علاوه بر این، گفتار با خود در رابطه رشد زبان و دلبستگی ایمن و خودتنظیمی نقش واسطهای دارد. در نهایت اینکه، پژوهش حاکی از پیشبینی خودتنظیمی رفتاری کودکان بر اساس رشد زبان و دلبستگی ایمن با نقش واسطهای گفتار با خود است، که توجه به رشد مهارت های زبانی در کودکان و تاکید بر سبک دلبستگی در راستای خودتنظیمی و کاهش مشکلات رفتاری را پیشنهاد میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
گفتار با خود،رشد زبان،دلبستگی ایمن،خودتنظیمی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Study of Mediating Role of Private Speech in Conceptual Model of Relationship between Language Development, Secure Attachment and Behavioral Self-Regulation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
|
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|