پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی اثربخشی بازی با کلمات احساسی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری
چکیده فارسی مقاله ناتوانی یادگیری، تأخیر یا نقص در توانایی فراگیری مهارت‌های تحصیلی اساسی با توجه به سن، آموزش و مقیاس هوش می‌باشد. یکی از مشکلات افراد دارای ناتوانی یادگیری، مسائل مربوط به مهارت‌های اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی بازی­ با کلمات احساسی بر مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری می­باشد. پژوهش حاضر نیمه­تجربی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون است. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه دوم تا ششم دارای ناتوانی یادگیری شهر کرمانشاه بود که نمونه­ای به حجم 24 نفر به صورت تصادفی انتخاب، و به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون (1983) بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه (هر جلسه 30 دقیقه­)، و دو بار در هفته به بازی کلمات احساسی پرداختند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بازی­ با کلمات احساسی موجب بهبود مهارت­های اجتماعی این کودکان شده است (001/0>P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد بازی با کلمات احساسی می­تواند به عنوان یکی از روش­های مناسب در کمک به دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری جهت بهبود مهارت­های اجتماعی کمک کند. این نوع از بازی­درمانی به افراد در ابراز مناسب هیجان­ها، شناخت و همچنین کاربرد آن­ها به شکلی مناسب در ارتباط با افراد و همسالان یاری می رساند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Play with Feeling Words on Social Skills of Students with Learning Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات