|
تحقیقات موتور، جلد ۴۶، شماره ۴۶، صفحات ۴۹-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بهینه سازی شکل قسمت لاستیکی نگهدارنده موتور ملّی به منظور بهبود رفتار ارتعاشی آن |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این مقاله، بر اساس جداسازی مودهای ارتعاشی موتور ملی نسبت به محور گشتاور غلتشی، سختیهای بهینه نگهدارندهها تعیین شده و شکل مناسب بخش لاستیکی نگهدارنده گشتاوری برای دستیابی به سختیهای بهینه مشخص میگردد. به این منظور، تابع هدف مناسب انتخاب شده و پس از آنالیز حساسیت، متغیرهای بهینهسازی تعیین میگردند. برای انجام بهینهسازی از الگوریتم ژنتیک استفاده میشود. سپس، لاستیک در نرم افزار هایپرمش شبکه بندی شده و در نرم افزار اباکوس پس از انتخاب مدل مناسب هایپرالاستیک برای آن، تحلیلهای استاتیکی انجام شده و با مقایسه نتایج حاصل با نتایج آزمونهای تجربی، مدل اجزاء محدود و تحلیل استاتیکی انجام شده در نرمافزار آباکوس اعتبارسنجی میگردد. سپس، با تغییر شکلهای متعدد و انجام تحلیلهای استاتیکی در نرمافزار آباکوس، شکل مناسب لاستیک برای دستیابی به سختیهای بهینه تعیین میگردد. در نهایت، به منظور بررسی میزان بهبود رفتار ارتعاشی موتور با به کارگیری هندسه جدید لاستیک، نمودارهای پاسخ فرکانسی قبل و بعد از بهینهسازی ترسیم شده و مورد مقایسه قرار میگیرند. بر اساس نتایج به دست آمده، با بهکارگیری هندسه جدید لاستیک (حالت بهینه) در مقایسه با حالت فعلی، هم حرکات موتور کمتر شده و هم نیروهای منتقل شده به شاسی کاهش مییابند که منجر به آرامش بیشتر سرنشینان خودرو خواهد شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Optimizing the Shape of Rubber Part of EF7 Engine Mount to Improve its Vibration Behavior |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this paper, optimized stiffnesses of the mounts are determined based on decoupling of vibration modes of national engine with respect to the torque roll axis. In addition, proper rubber shape of torque strut mount is specified to achieve the optimized stiffnesses. In this regard, a proper objective function is selected and after performing sensitivity analysis, optimization variables are determined. Genetic algorithm is employed to perform optimization. Then, the rubber is meshed in Hypermesh software and after selecting a proper hyper elastic model in Abaqus software, static analyses are performed. By comparing the obtained results with experimental results, finite element model and performed static analysis in Abaqus software is validated. Then, proper rubber shape is determined to achieve optimized stiffnesses by trying various deformations and performing static analyses in Abaqus software. Finally, in order to evaluate improvement of engine vibration behavior by employing new rubber shape, frequency response diagrams before and after optimization are plotted and are compared. According to the obtained results, by employing the new rubber shape (optimized state) compared with the current state, engine motions are decreased and transmitted forces to the chassis are reduced that results in more comfort for automotive passengers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمید اسفندیاری | Hamid Esfandiari Bu-Ali Univesity, Hamedan دانشگاه بوعلی همدان
علیرضا شوشتری | Alireza Shooshtari Bu-Ali Univesity, Hamedan دانشگاه بوعلی همدان
وحید فخاری | Vahid Fakhari Shahid Beheshti University دانشگاه شهید بهشتی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-22-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/711/article-711-580517.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
صدا، ارتعاش و ناهنجاری در قوای محرکه |
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|