این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 9 مهر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۹۵-۱۰۵
عنوان فارسی
اعتباریابی و پایایی سنجی پرسشنامه باورهای وسواسی: نسخه کودک و نوجوان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: وسواس در کودکان و نوجوانان، علیرغم داشتن سیری بسیار ناتوانکننده، همواره مورد بیتوجهی قرارگرفته است. درواقع، ماهیت مرموز و پنهان این اختلال است که در تعامل با فرایند رشد٬ تابلویی پیچیده ترسیم کرده است که پیآمد آن بالطبع درمان دشوار این اختلال است.هدف پژوهش حاضراعتباریابی و پایاییسنجی پرسشنامه باورهای وسواسی کودک و نوجوان بود. روش: بدین منظور 324 نفر دانشآموزان شهر اصفهان و 15 نفر نوجوان مبتلا به وسواس فکری-عملی 17-14 سال مورد آزمون قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس چهار عامل را برای پرسشنامه باورهای وسواسی نوجوان استخراج نمود که به ترتیب عبارتند از: اهمیت/کنترل افکار، کمالگرایی/یقین، مسئولیتپذیری، برآورد تهدید. نتایج همبستگی بالا پرسشنامه وسواس مادزلی با پرسشنامه پرسشنامه باورهای وسواسی نوجوان و همبستگی متوسط مقیاس ییل- براون با پرسشنامه باورهای وسواسی نوجوان را نشان داد. همبستگی متوسط بین پرسشنامههای اضطراب و افسردگی با پرسشنامه باورهای وسواسی نوجوان دیده شد. ضریب پایایی بازآزمایی در فاصله دو هفته برای کل پرسشنامه 67/0 و آلفای کرونباخ 81/0 به دستآمد. نتایج آزمون t مستقل، نشان داد که بین میانگین نمرات جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج t جهت بررسی تفاوت میانگین نمرات دو گروه بالینی و عادی نشاندهنده تفاوت معنادار بین دو گروه بود. نتیجهگیری: همبستگی بالای این چهار عامل نشاندهندهی همگرایی این عوامل است که هدف سنجش آزمون پرسشنامه باورهای وسواسی نوجوان را تأمین میکند. بنابراین میتوان چنین پیشبینی کرد که میان باورها و علائم وسواسی میتواند ارتباط محکمی وجود داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Reliability and Validitymeasurement of the Obsessive Beliefs Questionnaire: child and adolescent version
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:The aim of the present research was to study the factorial structure, reliability andvalidity of Obsessive Beliefs Questionnaire – child version (OBQ-CV) in a group of adolescents in Isfahan City. Method: The sample included 324 none clinical student of Isfahan City which selected randomly and a sample of 15 obsessive compulsive patients aged 14-17 were also filled the questionnaire afterwards. Exploratory factor analyses identified four factors including: 1- Importance/Control of Thoughts, 2-Perfectionism/Certainty, 3-Responsibility and 4- Threat Estimation. Concurrent validity of the OBQ-CV has been studied through correlational analysis with the Children's Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale and MOCI. Results: The results revealedpositive correlations among the OBQ-CV and CY-BOCS, OBQ-CV and MOCI. Also this version showed substantial divergent validity with depression and anxiety measures. Test-retest reliability coefficient of the questionnaire arrived to0/673in two weeks, internal consistency (Cronbach'sAlpha) of 0/81.About possible differences among male and female groupsno significant t-Test measure was found. No significant difference observed for age groupsas well. Instead study ofthe clinical/ nonclinical groupsindicated significant difference between this groups. Conclusion:The correlation between these four factors indicates appropriate conformity for the OBQ-CV questionnaire and meets the aims of the questionnaire for adolescents. Also it could beconcluded that there are strong link between obsessive-compulsive beliefs and OCD symptoms.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اعظم شجاعی |
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
رحیم یوسفی |
دانشیار، گروه روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
غلامرضا چلبیانلو |
استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/article_2907_8c632754e490ba7c24ae62b72e68e35b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-578401.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات