این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 شهریور 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۳۳-۴۳
عنوان فارسی
اعتباریابی و پایاییسنجی نسخه فارسی پرسشنامه کنترل اضطراب
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلالات اضطرابی بیشترین فراوانی را در سطح جامعه دارند، ابزارهای مختلفی برای سنجش و اندازهگیری اضطراب ساخته شده است که بیشتر بر پایهی علائم آن میباشد اما ابزاری برای اندازهگیری کنترل اضطراب در ایران وجود ندارد به همین دلیل هدف این تحقیق اعتباریابی و پایایی سنجی پرسشنامه کنترل اضطراب در ایران بود. روش: بدین منظور طی یک پژوهش تحلیلی – مقطعی 250 نفر از دانشجویان موسسه امام خمینی از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب و پرسشنامه اضطراب بک، مقیاس افسردگی ، اضطراب و استرس و پرسشنامه کنترل اضطراب را تکمیل کردند. بهمنظور تعیین اعتبار سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی، برای تعیین همسانی درونی از ضرایب آلفای کرونباخ و برای ارزیابی اعتبار همگرا و واگرا، از ضرایب همبستگی پرسشنامه کنترل اضطراب با پرسشنامهی اضطراب بک و مقیاس افسردگی ، اضطراب و استرس استفاده شد. یافتهها: مقدار پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. بهمنظور بررسی اعتبار همگرا و واگرای این پرسشنامه از پرسشنامه اضطراب بک و مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس استفاده شد که نتایج مطالعه نشاندهنده اعتبار مناسب پرسشنامه کنترل اضطراب میباشد. در نهایت چهار عامل با استفاده از تحلیل عاملی استخراج شد که 11/46 درصد نمرات پرسشنامه را تبیین میکرد. نتیجهگیری: با در نظر گرفتن مقدار پایایی و اعتبار این پرسشنامه به نظر میرسد این ابزار جهت سنجش بالینی مناسب باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Validity and Reliability measurement of the Persian version of anxiety Control Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:Anxiety disorders are among most prevalent diseases in our society and various tools for measuring anxiety have been largely based on symptoms and no tool yet invented to specifically measure anxiety in Iran. Method:The purpose of this study was to evaluate the validity and reliability of anxiety control questionnaire in Iran.For this purpose, by an analytical - sectional study, 250 students of an educational center were selected by cluster sampling that completed the Beck Anxiety questionnaire, Depression, Anxiety, Stress scale and Anxiety Control Questionnaire. The construct validity was used to determine exploratory factor analysis, Cronbach's alpha coefficients was performed to determine the internal consistency and correlation coefficient of Anxiety questionnaire with Beck Anxiety questionnaire and Depression, Anxiety, Stress scale was used to assess convergent and divergent validity. Results: Data analysis revealed that the reliability using Cronbach's alpha was 0/89. In addition to study the convergent validity and divergent validity of the questionnaire, the Beck Anxiety and Depression, Anxiety, Stress scale (DASS) was applied which resulted in the validity of anxiety control Questionnaire. Finally, four factors were extracted using factor analysis that would explain 46/11 percent of the scores. Conclusion: With regard to the validity and reliability of the questionnaire, it seems to be an appropriate tool for clinical assessment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید سالاری |
کارشناس ارشد روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، ایران
علیرضا رنجبر |
کارشناس ارشد روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، ایران
علی فتحی آشتیانی |
استاد، مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/article_2906_c00fc65681adffc1a83ddf7109cca991.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-578396.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات