این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 5 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۴۴۷-۴۶۶
عنوان فارسی
نقش دینداری والدین بر تابآوری و سلامت روان دانشجویان: نقش واسطهای عقلانیت دینی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف محققان در این پژوهش، بررسی نقش واسطهای عقلانیت دینی بین رابطۀ دینداری والدین با تابآوری و سلامت روان دانشجویان بود. روش: روش پژوهش، همبستگی و جامعۀ آماری آن، شامل دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا و والدینشان بوده که نمونهای به تعداد 308 نفر دانشجو و پدر و مادر آنها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. دانشجویان به پرسشنامههای عقلانیت دینی میردریکوندی، سلامت روان گلدبرگ و تابآوری کانر- دیویدسون و والدین آنان به پرسشنامۀ دینداری خدایاریفرد پاسخ دادند. پایایی پرسشنامهها از روش آلفای کرونباخ و روایی آنها به کمک نظر متخصصان و اساتید روانشناسی در حد مطلوب گزارش شده است. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل مسیر که توسط نرمافزار لیزرل 8.7 انجام شد، نشان داد که مدل مدّ نظر، برازش بسیار خوبی دارد و اثر مستقیم دینداری والدین بر عقلانیت دینی دانشجویان و عقلانیت دینی دانشجویان بر تابآوری و سلامت روان آنها معنادار است. همچنین اثر غیر مستقیم دینداری مادر بر سلامت روان و تابآوری نیز معنادار به دست آمد که این اثر غیر مستقیم در پدر، غیر معنادار است. نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن بود که عقلانیت دینی واسطهای مناسب بین دینداری والدین، به ویژه دینداری مادر، با تابآوری و سلامت روان دانشجویان محسوب میشود؛ به این معنا که به میزانی که والدین از دینداری بالاتری برخوردار باشند، عقلانیت دینی فرزندانشان افزایش مییابد و این موجب افزایش تابآوری و سلامت روان در میان آنان میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عقلانیت دینی، دینداری والدین، تابآوری، سلامت روان،
عنوان انگلیسی
Relationship between Parent's Religiosity and Student's Resilience and Mental Health: The Mediating Role of Religious Wisdom
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives:This study investigated mediation role of the religious wisdom in relationship with parent's religiosity and student's resilience and mental health. Method: The method of this study is the calculation of correlations. Participants were 308 girl students with their parents. Students were selected from Alzahra university of Tehran with random sampling method. They completed the questionnaires of resilience of Connor- Davidson, mental health of Goldberg and religious wisdom of Mir-drikvandi. Parents completed the inventory of religiosity of Khodayari Fard. To examine the reliability of the measures, Cronbach, s alpha coefficient was used. The validity of the measures are verified by specialists. The path diagram of hypothetical model was tested by using Lisrel 8.7. Results: The results of the survey showed that religiosity of parents directly affect student's wisdom and student's wisdom directly affect their resilience and mental health. The indirect effect of mother's religiosity on resilience and mental health is meaningful, but the indirect effect of father's religiosity is not meaningful. Conclusion: The authors of the present article concluded that religious wisdom is a good mediator between parent's religiosity –particularly the mother- and the children's resilience and mental health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سارا حیدری |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا(نویسنده مسئول)/ نشانی: تهران، ده ونک، دانشگاه الزهرا(س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی / نمابر: 88035187-021/ Email: s.heidary.s@gmail.com
زهرا هاشمی |
دکتری روانشناسی تربیتی. استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا
زهرا نقش |
دکتری روانشناسی تربیتی. استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_495_acbaa32a516c35e8264cf8207b61dcff.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-575872.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات