این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۴۲۵-۴۴۶

عنوان فارسی بررسی نقش رسانه‌های جمعی در کاهش موانع توسعۀ فرهنگی با رویکرد مدیریتی
چکیده فارسی مقاله هدف: نظر به اهمیت مفهوم توسعه، به ویژه توسعۀ فرهنگی و نبود مطالعات جدی در این حوزه، پژوهش حاضر با هدف تعیین موانع توسعۀ فرهنگی و بررسی نقش رسانه‌های جمعی در کاهش این موانع صورت گرفت. روش: برای تحقق هدف، از روش تحلیل محتوای کیفی، با انجام مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساخت‌یافته با گروهی از خبرگان و تلفیق دیدگاههای آنان با ادبیات نظری پژوهش و انجام مطالعات اسنادی، برای طراحی الگوی مفهومی استفاده شد. یافته‌ها: توسعۀ فرهنگی با موانع مختلفی از قبیل ساختاری، قانونی، تکنولوژیکی، اقتصادی، تاریخی، رفتاری و محیطی مواجه است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که رسانه‌های جمعی، با توجه به کارکردهای تخصصی‌شان، از طریق تمرکز بیشتر بر موانع رفتاری، محیطی و تاریخی می‌توانند با اقداماتی از قبیل اندیشه‌پردازی، ارزشگذاری، هنجارسازی، نمادسازی، جامعه‌پذیری، هویت‌بخشی، فرهنگ‌سازی، الگوسازی، نوآوری رفتاری، خلاقیت، خودباوری و خودآموزی، روند توسعۀ فرهنگی را بهبود بخشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توسعه، توسعۀ فرهنگی، رسانه‌های جمعی، موانع، موانع توسعۀ فرهنگی،

عنوان انگلیسی Studying the Role of Mass Media in Reducing Obstacles of Cultural Development
چکیده انگلیسی مقاله Objectives:Given the significance of cultural development concept as well as the lack of serious studies in this regard, the present research aims to determine the obstacles of cultural development and studying the role of mass media in reducing obstacles.  Method: To reach this goal, the researchers, using the method of analyzing qualitative content, have devised a conceptual model by conducting in-depth and semi-structured interviews with a group of experts and integrating their views into theoretical literature of research and documentary studies. Results: The findings of the article indicate that cultural development confronts with structural, legal, technological, economical, historical, behavioral and environmental obstacles. Conclusion: The authors of the article conclude that  mass media, due to their specialized functions, can focus on behavioral, environmental and historical obstacles through actions such as thinking, valuing, normalizing, symbolizing, socializing, identity, cultural development, modeling, behavioral innovation, creativity, self-esteem and self-education improve the process of cultural development.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هاجر آصف |
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، پردیس البرز دانشگاه تهران

مجتبی امیری |
دکتری مدیریت رفتار سازمانی و دانشیار گروه مدیریت دانشگاه تهران(نویسنده مسئول) / نشانی: تهران؛ بزرگراه جلال آل احمد، پل نصر، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران/ نمابر: 88630535/ mamiry@ut.ac.ir: Email.

علی اکبر فرهنگی |
دکتری مدیریت و ارتباطات و استاد گروه مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات

محمد سلطانی فر |
دکتری روزنامه‌نگاری و دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_494_a936fc4ecb42486ca6c625937d829963.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-575871.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات