|
مجله علمی پژوهشی یافته های نو در روانشناسی، جلد ۲، شماره ۴۵، صفحات ۱-۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهزیستی ذهنی، سازگاری بهداشتی و عملکرد اجتماعی دانشآموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهزیستی ذهنی، سازگاری بهداشتی و عملکرد اجتماعی دانشآموزان بود. این مطالعه نیمه-تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه پنج تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنان 60 نفر با روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقهای بهصورت گروهی مهارتهای اجتماعی را آموزش دید. گروهها پرسشنامههای بهزیستی ذهنی (کییز و ماگیار-مو، 2003)، سازگاری بهداشتی (بل، 1961) و عملکرد اجتماعی (فورسیس و همکاران، 1999) را در مراحل پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی باعث افزایش معنادار بهزیستی ذهنی، سازگاری بهداشتی و عملکرد اجتماعی دانشآموزان شد (01/0P<). بنابراین نتایج حاکی از اهمیت آموزش مهارتهای اجتماعی در افزایش بهزیستی ذهنی، سازگاری بهداشتی و عملکرد اجتماعی دانشآموزان میباشد. در نتیجه پیشنهاد میشود مشاوران و درمانگران بهبود ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان از روش آموزش مهارتهای اجتماعی استفاده کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effect of social skills training on subjective well-being, health adjustment and family social function of students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this research was investigate the effect of social skills training on subjective well-being, health adjustment and social function of students. This study was a quasi-experimental with a pre-test and post-test design and with experimental and control groups. The population of study was all boy secondary school students in Tehran 5th region in 2016-17 academic years that from them 60 person selected by voluntary sampling method and randomly divided to two equal group. The experimental group trained eight 90-minute sessions to group social skills. Groups completed the questionnaires of subjective well-being (Keyes & Magyar-Moe, 2003), health adjustment (Bell, 1961) and social function (Forsyth & et al, 1999) in the pre-test and post-test steps. Data was analyzed with multivariate analysis of covariance method. The findings showed social skills training led to significant increase subjective well-being, health adjustment and social function of students (P< 0/01). Therefore, the results indicate the importance of social skills training in increasing subjective well-being, health adjustment and social function of students. As a result, it is suggested that counselors and therapists use from social skills training method to improve the psychological characteristics of students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضا سورانی | دانشگاه آزاد اسلامی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_538576_668d37b3b641aedb9cab98bd50550d93.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1846/article-1846-574330.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|