این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
گلجام
، جلد ۶، شماره ۱۵، صفحات ۱۰۳-۱۲۶
عنوان فارسی
تحلیل نقش و قاب حاشیه در فرشهای عشایر افشار در تلفیق نگرش جورج زیمل و رویکرد بازتاب
چکیده فارسی مقاله
تاکنون هنر فرشبافی ایران -خصوصاً فرشبافی عشایری و روستایی- از وجوه گوناگونی چون زیباییشناسی، رمزگرایی، طبیعتگرایی و ... بررسی شده است. اما با نگرش متفاوت جامعهشناس آلمانی «جورج زیمل» به «جامعه و اثر هنری»، میتوان وجهی فرامتنی و بینرشتهای از این هنر، در ارتباط با جامعه مطرح کرد. وی معتقد است که سرمنشأ همه اصول زیباییشناختی در اصل «تقارن» نهفته است و این گرایش به تقارن با نوع اداره جامعه رابطه دارد. این تحقیق بنیادین برای پاسخگویی به این سؤال بوده که آیا ارتباطی بین معیارهای زیباییشناسی با اوضاع جامعه وجود دارد یا خیر. برای یافتن پاسخ، با استفاده از روشهای توصیفی- تحلیلی و ابزار اسنادی و کتابخانهای، گردآوری مطالب و تبیین مبانی بخش نظری انجام شد. جامعه و نقوش قالیچههای عشایر افشاری کرمان به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است تا در تطبیق با آراء زیمل و به ویژه با اتکا به نظریه بازتاب، بررسی شود. لذا مقاله حاضر در عین پرداختن به نقش و حاشیه فرش، انعکاس جامعه و نوع اداره آن را بر موزون و متقارن بودن هنر فرشبافی جوامع عشایری جستوجو میکند. در مجموع، رویکردهای زیباییشناسی جامعهشناختی زیمل در ارتباط جامعه و این هنر سنّتی کشورمان مصداق مییابد. هنوز در نمونههایی از جوامع روستایی و عشایری هماهنگ از نظر سیاسی و اجتماعی، ساختار فرش عشایری همچنان بر نظم و تقارن است؛ در حالی که جامعه کاملاً فردگرایانه مدرن، هنر را به سوی عدم تقارن سوق داده است که نمونه عینی آن در فرشهای مدرن مشاهده میشود. همچنین برخورداری از نگاهی تلفیقی بین زیباییشناسی و جامعه شناسی نسبت به حضور «قاب یک اثر هنری و به عبارتی حاشیه فرش» و تلقیِ رکن اساسی بودن آن، باعث میشود جامعه به مثابه اثری هنری، دارای کلیتی انسجام یافته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرش، رو یکرد بازتاب، اجتماع، زیمل، عشایر افشار
عنوان انگلیسی
An analysis of Pattern and Border Frame in Afshar Carpets With Georg Simmel's Approach & Reflection Theory
چکیده انگلیسی مقاله
Much has been written about aesthetics in carpet weaving art, particularly tribal and village carpet weaving, discussing various aspects such as symbolism and naturalism. Yet, the relation between art and sociology is propounded in a different manner by the German sociologist, Georg Simmel. With a different view on society and artwork, he believes that the origin of all principles of aesthetics resides in the principle of "symmetry", and that this tendency towards symmetry correlates to the type of society administration. The present paper investigates that whether types of administrations of the tribal society affect harmony and symmetrical designs of their carpet weaving. Descriptive and analytical methods, documentary and library tools, data gathering and theoretical interpretation are used in this research. Kerman Afshari tribe and the patterns of their rugs are taken as sample to be studied in the light of Georg Simmel's theories, particularly the Forms Theory. Overall, Simmel's aesthetic and sociology approaches may be applied to the art and society of Iran. Tribal carpets in their genuine form have symmetry and order, whereas the basic characteristic of the modern era is liberalism and individualism, which lead art to asymmetry and disharmony. The objective example of this characteristic is seen in modern carpets, which totally modifies the traditional carpet aesthetics. Although, there are examples of rural and tribal societies which are integrated and coordinated, it is the reflection of this form of society that has caused order and symmetry to be the basis of tribal carpet aesthetics, where the frame (i.e., the carpet border) is still the required basis and infrastructure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Carpet, Society, Simmel, Afshar, Reflection theory
نویسندگان مقاله
زهرا رهبرنیا | zahra rahbarnia
department of research in arts, faculty of arts, alzahra university
گروه پژوهش هنر دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
بهاره پور یزدان پناه | bahareh poryazdanpanah
faculty of arts, alzahra university
دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-75&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1535/article-1535-573838.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
طرح و نقشه
نوع مقاله منتشر شده
علمی - پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات