گلجام، جلد ۶، شماره ۱۷، صفحات ۷۱-۸۴

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤثر بر تولید صادراتی فرش دستباف ترکمن
چکیده فارسی مقاله  این پژوهش، کاربردی و روش تحقیق آن کمی است. در این پژوهش در مرحلۀ اول پس از جمع آوری عوامل مورد نظر (عدم توجه به آمیخته بازاریابی، کنسرسیوم تولیدی صادراتی و برندسازی در فرش دستباف ترکمن) از طریق مطالعه پیشینه، و روش کمی پرسشنامه جهت جمع آوری داده‌های لازم و استخراج نهایی عوامل اساسی مؤثر استفاده شده است. پس از تنظیم و جمع آوری پرسشنامه محقق ساخته، داده‌های گردآوری شده وارد نرم افزار SPSS شد و با استفاده از روش‌های مختلف آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای سنجش میزان اهمیت هریک از عوامل و مؤلفه های پرسشنامه، از مقیاس پنج امتیازی لیکرت استفاده شده است که دارای مقیاس‌های ترتیبی بوده و با تعیین عدد از 1 تا 5 به این گزینه‌ها، این داده‌ها به اعداد کمی تبدیل می‌شوند. داده‌های جمع آوری شده در این پژوهش، در بازۀ زمانی مهرماه 1389 تا شهریور ماه 1390 و مکان اجرای پژوهش، استان گلستان است. جامعه آماری این پژوهش شامل پنج گروه افراد است: الف) صاحبنظران و کارشناسان؛ یعنی کسانی که از مسیر کار و ممارست با امور مدیریتی، کارشناسی، علمی و پژوهشی فرش، جزء صاحبنظران، خبرگان و کارشناسان فرش تلقی می‌شوند. ب) صادرکنندگان؛ کسانی که عمده فروش فرش دستباف می‌باشند. ج) واردکنندگان؛ کسانی که فرش دستباف ایرانی را از ایران به یکی از کشورهای هدف وارد می‌کنند. د) فروشندگان؛ کسانی که در قالب خرده فروشی و تک فروشی، فرش دستباف را به مصرف‌کننده نهایی می‌فروشند. ر) بافندگان؛ کلیه افراد حقیقی و حقوقی که به صورت کارگاهی یا خانگی(تک بافی)، شهری یا روستایی به تولید و بافت فرش مشغول می باشند. روش تعیین حجم نمونه برای چهارگروه اول از روش کامل جامعه نمونه‌گیری و برای گروه پنجم (بافندگان)، با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده گزینش شده است. بر این اساس، حجم نمونه 406 نفر از پنج گروه آماری با توزیعی متناسب و متوازن در نظر گرفته شده است که با پیگیری‌های به‌عمل آمده و اطلاع‌ رسانی در خصوص اهداف پژوهش، تمامی پرسشنامه‌های توزیع شده، تکمیل و عودت شده است. ضریب آلفای کرونباخ 93% بوده، از آزمون فریدمن برای رتبه‌بندی (اولویت‌بندی) متغیرها و از آزمون دوجمله‌ای برای تأیید یا رد فرضیات تحقیق، استفاده شده است. نتایج به‌دست آمـده بیانگـر این مطلب است که تمامی فرضیات و محتوای آنها در تولید صادراتی فرش دستباف ترکمن از اهمیت برخوردار بوده‌اند و از بین آنها پتانسیل بالای استان در تولید فرش دستباف به عنوان نقطه قوت و عدم توجه به آمیخته بازاریابی، عدم وجود کنسرسیوم تولیدی صادراتی فرش در استان و عدم توجه به برندسازی، به عنوان تهدید شناسایی گردید که نیازمند توجه ویژه مدیران و برنامه‌ریزان استانی و شرکت‌های صادرکننده است. در پایان تحقیق، ضمن ارائه تفصیلی نتایج و یافته‌ها، موارد مذکور جمع‌بندی شده و پیشنهادات کاربردی مرتبط با آن برای مدیران و کارشناسان و نیز ادامه و پیگیری تحقیقات مشابه در آینده ارائه شده است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Factors Affecting the Export of Turkmen Carpet
چکیده انگلیسی مقاله The present study is an applied research using quantitative method. In the first step, the intended factors of marketing mix, production-export consortium and branding of Turkman carpet were studied in existing literature, and then, the quantitative method of questionnaire was used for collecting needed data and extracting basic factors. The questionnaire was prepared by the researcher. After gathering the questionnaires, the collected data were put in the SPSS software and were analyzed through various methods of inferential statistics. For measuring the significance of each component of the questionnaire, the five-point Likert scale, which has ordinal scales, was used to measure the factors and convert them to quantitative data, with giving each factor a number from 1 to 5. The data of the research was collected in a period from October of 2010 to September 2011, and the research was conducted in Golestan province. The population was constituted of five groups: 1. experts, who became expert in managing, scientific and research affairs related to carpet through working in this field; 2. exporters, who sell hand-woven carpets wholesale; 3. importers, who import Iranian hand-woven carpets from Iran into the target countries; 4. retailers, who sell the carpet to the consumers; and 5. weavers, consisting of all real or legal people who produce carpets in workshops or at homes, in cities or villages. For selecting the sample subjects from the first four groups, simple random sampling method was used; and the sample subjects of the fifth groups were selected through the Morgan table and simple random sampling. Therefore, 406 subjects were selected as samples with a balanced and appropriate proportion. By following up the project and informing about the research's goals, all questionnaires were filled out and delivered to the researcher. The Chronbach's coefficient alpha was 93%, and for prioritizing the variables, the Friedman test, and for supporting or rejecting the hypotheses, the binomial test was used. The conclusions show that all hypotheses were significant in export of Turkman hand-woven carpets. Among the hypotheses, the great potential of the province in producing hand-woven carpets was a strong point, and lack of attention to marketing mix, absence of a production- export consortium, and lack of attention to branding were of weak points, which need the especial attention of the provincial and export companies' managers and planners. At the end, besides presenting detailed conclusions and findings, the mentioned issues were summarized, and applicable suggestions were offered to the managers and experts, and also future similar researches.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابوالفضل اسفندیاری | abolfazl esfandiari
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قایمشهر (Islamic azad university of ghaemshahr)

قربان تاج پوری | qrban tajpoury
مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدفرش دستباف سولماز آق قلا

علیرضا پاکزاد | alireza pakzad
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول (Islamic azad university of ali abad katool)


نشانی اینترنتی http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-79&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1535/article-1535-573822.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تولید فرش
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات