|
گلجام، جلد ۷، شماره ۱۹، صفحات ۸۳-۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر رقابتپذیری صنعت فرش کشور |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی نقش هوشمندی رقابتی بر رقابتپذیری صنعت فرش کشور است. برای سنجش هوشمندی رقابتی از ابعاد هوشمندی اجتماعی- استراتژیک، هوشمندی تکنولوژیک و هوشمندی بازار و جهت سنجش رقابتپذیری نیز از شاخصهای منابع ورودی، موقعیت در بازار و توان خلاقیت و نوآوری استفاده شد. در ابتدا با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون، تأثیر مثبت و معنادار هر سه بعد هوشمندی رقابتی یعنی هوشمندی اجتماعی- استراتژیک، هوشمندی تکنولوژیک و هوشمندی بازار بر رقابتپذیری صنعت فرش اثبات گردید. در ادامه از طریق آزمون میانگین، موقعیت هر یک از ابعاد هوشمندی رقابتی صنعت فرش بهدست آمد که تنها هوشمندی اجتماعی- استراتژیک در سطح مطلوب و مناسبی قرار نداشت. در انتها نیز با بهکارگیری تکنیک تاپسیس فازی، اجزای هوشمندی رقابتی رتبهبندی شدند که «اطمینان از تداوم رابطه با مشتری»، «بازخورد از مشتریان» و «انجام برنامهریزی استراتژیک» بهعنوان مهمترین اجزای هوشمندی رقابتی انتخاب شدند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Studying the Impact of Competitive Intelligence on Iran’s Carpet Industry Competitiveness |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this paper is to survey the impact of competitive intelligence on Iran's carpet industry competitiveness. To measure competitive intelligence, we applied three dimensions including: social-strategic intelligence, technologic intelligence and market intelligence; and for measuring competitiveness, internal resources, situation in markets and creativity and innovation indices were utilized. First of by applying Pearson correlation and regression tests, positive and meaningful influence of competitive intelligence and its dimensions on competitiveness were demonstrated. Subsequently, the results of using Average test showed that all variables apart from social-strategic intelligence were at favorable levels. Finally by utilizing fuzzy TOPSIS technique, competitive intelligence indices were ranked and "ensuring of continues relationship with customers", "feedback to customers" and "strategic planning" were selected as the most important ones. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیدعباس حیدری | seyed abbas heydari faculty member for management faculty of islamic azad university, central tehran branch دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
نیما سعیدی | nima saeedi islamic azad university, central tehran branch دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-83&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1535/article-1535-573810.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اقتصاد فرش |
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|