|
گلجام، جلد ۸، شماره ۲۱، صفحات ۹-۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
چالش فنآوری در فرش دستباف |
|
چکیده فارسی مقاله |
فرش دستباف یک محصول مهم تولیدی ایران است که عمدتاً با هدف صادرات تولید میشود و بهدلیل جنبههای فوقالعاده قوی هنری، علاقمندان زیادی در سطح جهان بهخصوص در کشورهای غربی دارد. مؤلفههای هنری با آمیختهای از فرهنگ، آداب، رسوم، مذهب و معماری ایرانی-اسلامی همراه با تنوع بالا در طرحها و نقوش و رنگها، فرش دستباف ایرانی را از یک کفپوش ساده و تجاری کاملاً متمایز کرده و نام و نشان تجاری باارزشی در اذهان حک کرده است. این محصول همانند سایر تولیدات در بستر زمان و برای پاسخگویی بهنیاز تولیدکنندگان از فنآوری بهره میبرد. اگرچه ضریب نفوذ فنآوری در فرش با کندی قابل محسوسی رشد میکند. موضوع این نوشتار پیرامون استفاده از فنآوری در مرحله بافت از زنجیره تأمین است که با اختلاف نظر زیاد همراه بوده است. در سایر حلقههای زنجیره تأمین از جمله ریسندگی، چلهکشی، رنگرزی، طراحی و نقاشی، پرداخت، تبلیغات، بازاریابی، فروش و صادرات با حساسیتهای متفاوتی از فنآوری استفاده میشود. در این مقاله سعی میشود با موشکافی ابعاد موضوع و با استفاده از نظرات خبرگان بهویژه دستاندرکاران تشکلهای تولیدی و صادراتی و دانشگاهی داخلی و خارجی (اتحادیه واردکنندگان فرش دستباف ایرانی در اروپا) و معاونت فنآوری ریاست جمهوری با انجام جلسات متعدد در وزارت بازرگانی سابق و مرکز ملی فرش، اثر استفاده از دستگاههای مکانیکی بافت بهجای بافندگان مورد بررسی قرار گیرد. بدیهی است بهدلیل تفاوت دیدگاهها در این ارتباط، نگارنده با استفاده از مباحث مطرح شده در نهایت خود بهجمعبندی میپردازد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فنآوری، فرش دستباف، قالیباف، بافنده |
|
عنوان انگلیسی |
Technology as a Challenge for Hand-woven Carpet |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Hand-woven carpet is among the most important manufacturing product of Iran that is produced mainly for export, and due to its exceptionally strong and artistic aspects, it is very popular around the world, especially in Western countries. The artistic components mixed with culture, customs, traditions, religion and architecture of Iran combined with a high diversity of designs and motifs, patterns and colors, have made Persian carpets not commercial flooring but a valuable brand. For this product, like other products, different technologies are used during the time to meet the manufacturers' needs, although the penetration of technology in carpet is significantly slow. The topic of this paper is the use of technology for weaving in the context of the supply chain that is associated with much controversy. In other segments of the supply chain, including spinning, dyeing, design and painting, payment, promotion, marketing, sale and export, the technology is used with different sensitivities. Here, different view regarding the use of technology in weaving phase of the supply chain has been evaluated. Obviously, due to differences of opinion in this regard, the author finally proposes his recommendation |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Technology, Hand-woven Carpet, Carpet-weaver |
|
نویسندگان مقاله |
فیصل مرداسی | feisal mardasi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-87&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1535/article-1535-573792.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بافت و مرمت |
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|