این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
گلجام
، جلد ۱۰، شماره ۲۵، صفحات ۶۳-۸۴
عنوان فارسی
تجلی اسماء الحسنی در قالی های محرابی عصر صفوی
چکیده فارسی مقاله
قالی ایران بهعنوان یکی از جلوههای هنر ایرانی بهعلت برخورداری از قابلیتهای هنر اسلامی، محملی برای تجلی مبانی این هنر بوده است. قالیچههای محرابی عصر طلایی هنر قالیبافی ایران یعنی دوران صفوی را میتوان نمونههای شاخصی در جلوهگری مظاهر این هنر دانست. این قالیچهها اغلب با کارکرد مذهبی و برای ادای فرایض دینی بافته میشدند. زمینه این قالیچهها را اغلب خطنگارههای قرآنی و اسماءالحسنی در همنشینی با نقشمایههای گیاهی و هندسی پوشاندهاند. در این پژوهش با تبیین مفهوم تجلی و جایگاه اسماءالحسنی در هنر اسلامی به بررسی و تحلیل شش نمونه از قالیچههای محرابی عصر صفوی با تأکید بر تجلی حقتعالی در این دستبافتههاپرداخته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که 1) صورتهای متنوع تجلی الهی در قالیچههای محرابی مستتر هستندو 2)خطنگارههای بهکار رفته در قالیچههای محرابی عصر صفوی حاوی مفاهیم عرفانی و قرآنی در جهت تقرب بیشتر نمازگزار هستند. تحقیق حاضر با استفاده ازمنابع کتابخانهای و به روش کیفی در گونۀ تحلیلی-توصیفی به انجام رسیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجلی، اسماءالحسنی، قالیهای محرابی، عصر صفوی، خطنگاره
عنوان انگلیسی
Epiphany of Asma’al Hosna in Mehrabi Carpets of Safavid Era
چکیده انگلیسی مقاله
Iranian carpets as a manifestation of Persian art, due to the capabilities of Islamic art, have been a context for epiphany of this art doctrine. Mehrabi carpets of the Golden Age of Persian carpet-waving arts, Safavid era, can br regarded as the flagship model in the manifestations of this art. These carpets often were woven with religious functions and to fulfill religious obligations. Koranic pictographs and Asma'al Hosna along with plant and geometric motifs have covered the context of this carpets. In this study, the expression of epiphany concept and position of Asma'al Hosna in Islamic art are discussed due to analysis of six samples of the Safavid Mehrabi carpets for emphasizing the epiphany of God in this hand-woven carpets. Our findings suggest that: (i) The various manifestations of the divines epiphany are hidden on Mehrabi carpets; and (ii) The calligraphies used in the Safavid carpets contain mystical and Koranic concepts for better approach of worshipers towards God. This research is accomplished with using library resources and qualitative research methods, i.e. analysis –descriptive ones.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبداله میرزایی | abdollah mirzaee
faculty member for tabriz islamic art university
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اسلامی تبریز (Art university of tabriz)
مرتضی شجاری | morteza shajari
faculty member for tabriz university
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
محمدتقی پیربابایی | mohammad taghi pirbabaei
faculty member for tabriz islamic art university
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اسلامی تبریز (Art university of tabriz)
نشانی اینترنتی
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-39-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1535/article-1535-573769.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
طرح و نقشه
نوع مقاله منتشر شده
علمی - پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات