این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
گلجام، جلد ۱۰، شماره ۲۶، صفحات ۷۷-۸۷

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر تنوع تولیدات فرش دست‌باف اصفهان
چکیده فارسی مقاله وجود تنوع در طرح و نقش فرش دست‌باف می‌تواند رضایت انواع سلیقه‌ها در بازار و افزایش میزان خرید مشتریان را به‌همراه داشته باشد. فرش دست‌باف اصفهان دارای کیفیت و اصالت در طرح و نقش است، ولی این فرش‌ها بیشتر در میان مشتریان در بازار اصفهان شناخته شده است و در سطح داخلی خریداران اصفهانی بیشترین جمعیت مشتریان این نوع فرش هستند. حفظ و گسترش این بازار به‌منظور حمایت و بهبود معیشت شاغلین این حرفه و محافظت از این هنر ملی در شرایط تحریم دارای اهمیت زیادی است. در این پژوهش با فرض فقدان تنوع در طرح و نقش فرش اصفهان به‌عنوان مانعی برای توسعه بازار، 152 پرسش‌نامه‌ میان مشتریان فرش دست‌باف در بازار اصفهان و تهران توزیع و تکمیل شد. همچنین پرسش‌نامه‌هایی توسط تولیدکنندگان و طراحان فرش دست‌باف در اصفهان تکمیل شد. نمونه‌گیری به‌شیوه در دسترس هدفمند و نتایج پرسش‌نامه‌ها به روش آمار استنباطی و توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد هرچه مشتریان در مورد فرش اصفهان نظر مساعد‌تری داشته باشند تمایل به خرید نیز افزایش می‌یابد و همچنین عدم بازاریابی سازمان یافته و کمبود طراحان توانمند از موانع ایجاد تنوع در طرح و نقش فرش اصفهان است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنوع طرح، فرش دست‌باف اصفهان، دستمزد طراحان، بازار داخلی

عنوان انگلیسی Factors Effective on Diversity of Isfahan Hand-knotted Carpet
چکیده انگلیسی مقاله Diversity in the design of hand-knotted carpet may satisfy different tastes in the market as well as cause a boost in the purchase of the product. Isfahan hand-knotted carpet has a unique quality and originality in its design, but these characteristics are almost solely well-known in Isfahan market, so that in the national level, most buyers of Isfahan carpet comprises of Isfahani people. In the current state of affairs bearing the sanctions in the mind, preservation and promotion of Isfahan carpet is of great importance to support the weavers and employees of this industry and to improve their welfare as well as continuation of this national art. In this paper, the hypothesis is that the design of Isfahan carpet suffers from lack of diversity in such a way that it acts as a hurdle in the promotion of the carpet market. To examine this hypothesis, 152 questionnaires were distributed in Isfahan and Tehran carpet markets. Also some questionnaires were filled by Isfahani entrepreneurs and designers of carpets. Sampling was done according to Convenience Sampling method and the answers to the questionnaires were analyzed by the inferential and descriptive statistical analyses. The results demonstrate that if customers would have more favorable attitudes towards Isfahan carpet, the purchasing motivation would increase. Also lack of organized marketing strategy and insufficiency of potent designers are among the factors snagging diversity in the design of Isfahan carpet.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نجمه میرزا کریمی اصفهانی | najmeh mirzakarimi isfahani


سید جلال الدین بصام | seyed jalal eldin bassam
institute of technical and vocational higher education, ministry of jahad-e-agriculture, tehran
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی

جواد حسن پور نامی | javad hassanpoor nami
faculty member, tabriz islamic art university
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اسلامی تبریز (Art university of tabriz)


نشانی اینترنتی http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-30-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1535/article-1535-573765.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت فرش
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات