بیهوشی و درد، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۸۴-۹۲

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش احیای قلبی ریوی پایه به روش ویدیو فیدبک بر عملکرد ناجیان غیر حرفه ای
چکیده فارسی مقاله  زمینــه و هــدف: کمــک بــه بیمــاران دچــار ایســت قلبــی بســتگی بــه ســرعت و کیفیــت معالجــه دارد لــذا افــراد غیــر حرفــه ای عمومــا از انجــام ایــن عمــل ناتــوان هســتند و هــر نــوع آمــوزش بــه ایــن افــراد اعــم از حضــور در کلاس، برنامه هــای تلویزیونــی، مطبوعــات و کتــاب می توانــد بــه نجــات جــان ایــن افــراد کمــک کنــد. هــدف از ایــن پژوهــش ایــن اســت کــه آیــا آمــوزش احیــای قلبــی ریــوی پایــه بــه روش ویدیــو فیدبــک بــر عملکــرد ناجیــان غیــر حرفــه ای تاثیــر دارد؟ مــواد و روش هــا: مطالعــه حاضــر از نــوع تجربــی بــوده کــه بــه منظــور تاثیــر آمــوزش احیــای قلبــی ریــوی پایــه بــه روش ویدیــو فیدبــک بــر  نفــر از دانشــجویان پرســتاری ســال اول کــه بــه صــورت تصادفــی ســاده در 50 عملکــرد ناجیــان غیــر حرفــه ای پرداختــه اســت نمونــه پژوهــش دو گــروه آزمــون (ســخنرانی،آموزش عملــی، ویدیــو فیدبــک) و گــروه کنتــرل (ســخنرانی و آمــوزش عملــی) وارد مطالعــه  شــدند. از ابــزار ویدیــو  اســتفاده شــد. 1393 و چــک لیســت اســتاندارد جامــع خدمــات پرســتاری چــاپ 2015 و چــک لیســت انجمــن گایدلایــن احیــای قلبی ریــوی نتایــج عملکــرد ایــن دو گــروه پــس از جمــع آوری داده هــا مــورد تجزیــه و تحلیــل آمــاری قــرار گرفــت. ، کــه ایــن میانگیــن در گــروه 17/2 و بعــد از آزمــون مجــدد برابــر 11 یافته هــا: میانگیــن نمــرات قبــل از آزمــون مجــدد در گــروه آزمــون  p-value>0/001 مقــدار t-test بــه دســت آمــد. همچنیــن بــا انجــام آزمــون 14/62 و بعــد از آزمــون مجــدد 12/5کنتــرل قبــل از آزمــون مجــدد اســتخراج شــد کــه تفــاوت معنــاداری را بــه همــراه داشــت. نتیجه گیری: آموزش به روش ویدیو فیدبک بر عملکرد دانشجویان پرستاری در گروه آزمون موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احیــای قلبی ریوی پایــه، ویدیو فیدبــک، ناجیان غیــر حرفه ای

عنوان انگلیسی The effect of BLS training through video feedback on the performance of non-professional saviors
چکیده انگلیسی مقاله  Aims and Background: Helping patients with cardiac arrest depends on the speed and quality of treatment, so non-professional people generally are not able do such a treatment properly but any kind of  training including interactive classrooms, television programs, newspapers and books can  help nonprofessional people to save the life of these patients more effectively. The purpose of the study was to evaluate effectiveness of CardioPulmonary Resuscitation (CPR) training using video feedback on the performance of non-professional saviors. Materials and Methods: In this experimental study 50 nursing students in the first year of graduation were divided into two groups: Sample group (lectures, practical training, and video feedback) and Control group (lectures and practical training). Using standard checklist from association of CPR guideline outlined in 2015, and standard checklist of Iranian nursing services published in 1393 we designed a checklist including 19 behavioral functions. After giving lectures about CPR, the individuals' performance was evaluated by this checklist and then using video tools and practical training their performance was scored for another time. Findings: The average score of performance was not different between both groups before re-test; however, this score in Sample group was significantly increased compared to Control group after giving them feedback of their performance (P< 0.001). conclusion: Teaching by video feedback can help to improve non-professional saviors' performance just before transferring the cardiac arrest victims to the hospital and it could increase their survival chance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مژگان آقاجانی | mozhgan aghajani
tehran medical sciences branch , islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

طاهره نصرآبادی | tahereh nasrabadi
tehran medical sciences branch , islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ابراهیم ابراهیمی ابیانه | ebrahim ebrahimi abyaneh
tehran medical sciences branch , islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jap.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-385-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/204/article-204-572276.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات